به گزارش اکوایران، یکی از مقامات پیشین بانک مرکزی چین اعلام کرده رکودِ بخش مسکن این کشور ممکن است پیش از رسیدن به ثبات، تا دو سال دیگر ادامه داشته باشد.

به نوشته بلومبرگ، «شنگ سونگ چنگ» - مدیر سابق بخش آمار و تحلیل بانک مرکزی چین - گفته طی سال جاری میلادی و سال 2025، فروش خانه‌های جدید در سراسر چین احتمالا 50 میلیون متر مربع کمتر شود و انتظار می‌رود فروش کلی خانه‌‌های جدید در سال 2025 میلادی حدود 850 میلیون متر مربع باشد.

این مقام سابق بانک مرکزی چین همچنین گفته بخش مسکن با پایان سال 2025، دیگر پاشنه آشیل اقتصاد این کشور نخواهد بود.

صحبت‌های آقای شنگ در حالی مطرح شده که در ماه دسامبر، کاهش فروش خانه در چین سرعت گرفت، آن هم در شرایطی که مقامات این کشور اقدامات حمایتی مانند از میان بردن محدودیت‌های خرید خانه در شهرهای بزرگ را اجرا کردند. بحران بخش مسکن چین که در تاریخ این کشور بی‌سابقه بوده و سازندگان مسکن را با نکول در پرداخت بدهی مواجه کرده، طی سه سال گذشته یک موتور رشد اقتصادی بسیار مهم را از دومین اقتصاد بزرگ جهان دریغ کرده است.

با این حال،‌ بازار مسکن دومین اقتصاد بزرگ جهان در ماه‌های نوامبر و دسامبر با شرایط بهتری همراه بود و فروش کلی مسکن در سال 2023 به حدود 950 میلیون متر مربع رسید. بر اساس برآوردهای شنگ، این بدان معناست که سرعت کاهش فروش در سال 2023 نسبت به سال قبل به نصف رسیده است.