به گزارش اکوایران، حدود 87.5 درصد از چک‌های معامله شده در کل کشور طی نهمین ماه 1402 وصول شده است اما در این میان میزان چک‌های وصول شده در میان استان‌ها متفاوت از کل کشور بوده است. 

برخی کارشناسان عقیده دارند بررسی نسبت چک‌های وصولی می‌تواند افق دید مناسبی در رابطه با میزان تطابق انتظارات افراد از آینده با واقعیات اقتصادی، ارائه کند. 

525 همت ارزش چک‌های مبادله شده در آذر

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از بانک مرکزی، ارزش کل چک‌های مبادله شده در آذر ماه در کل کشور حدود 525 همت بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد از نظر مبلغ حدود 87.5 درصد کل چک‌ها و از نظر تعداد حدود 92 درصد چک‌ها در کشور طی آخرین ماه پاییزی وصول شده‌اند و باقی آن‌ها برگشت خورده‌اند. 

چک‌های مبادله‌ای بیانگر همه چک‌هایی است که در مبادلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. درصورت سررسید چک و وجود موجودی کافی در حساب فرد استفاده‌کننده از چک، مبلغ مد نظر وصول می‌شود و درغیر این صورت برگشت خواهد خورد. 

نسبت چک‌های برگشت خورده می‌تواند تاحدی دربردارنده میزان تطابق انتظارات افراد از آینده با واقعیات باشد. به عبارت دیگر عموما افراد زمانی اقدام به کشیدن چک می‌کنند که انتظار دارند درآمدهایی در آینده کسب کنند که با آن قادر به پاس کردن چک خود خواهند بود، اما زمانیکه این معادلات به هم میریزد درآمد کمتری از درآمد انتظاری حاصل می‌شود و چک برگشت می‌خورد.

1402110203

خوش حساب‌ترین استان‌ها در انتهای پاییز

بررسی‌ها نشان می‌دهد در آذر ماه 1402 بیشترین میزان چک‌های وصول شده از چک‌های مبادله شده در هر استان، متعلق به استان‌ خراسان شمالی بوده که 90.5 درصد از چک‌های کشیده شده در آن وصول شده‌اند. 

این درحالیست که جایگاه دوم و سوم به ترتیب با 89.5 و 89.4 درصد چک پاس شده به استان‌های گیلان و خوزستان تعلق یافته است.

ایلام، قم و لرستان؛ بیشترین سهم چک‌های برگشتی

در مقابل مشاهده می‌شود ایلام و قم بیشترین نسبت چک‌های برگشتی در کشور را داشته‌اند. آمارها بیانگر آن هستند که در آخرین ماه پاییزی سال جاری، حدود 22.6 درصد چک‌ها در استان ایلام و 17.6 درصد از چک‌های کشیده شده در استان قم برگشت خورده‌اند. لرستان نیز با 17.3 درصد نسبت چک‌های برگشتی به کل چک‌های معامله شده در این استان، جایگاه سوم را در این زمینه به خود اختصاص داده است.