به گزارش اکوایران، در دی امسال تورم ماهانه اقلام خوراکی در کل کشور 2.4 درصد بوده است. به بیان دیگر سبد اقلام خوراکی خانوارهای ایرانی در دی ماه 2.4 درصد گران‌تر از آذرماه شده است. البته الگوی مصرف موادغذایی در هر استان با استان دیگر تفاوت‌هایی دارد. لذا میزان تورم هر سبد در هر استان با استان دیگر یکسان نبوده است.

بررسی‌ها حاکی از آن است که تورم ماهانه اقلام خوراکی در 12 استان بالاتر از میانگین کشور بوده است. در دی ماه استان اصفهان بالاترین تورم ماهانه اقلام خوراکی را به خود اختصاص داده است. در مقابل تورم ماهانه اقلام خوراکی در استان سیستان و بلوچستان کمتر از 0.5 درصد بوده است. بدین ترتیب این استان کمترین تورم ماهانه استانی دی ماه را داشته است.

مشاهدات همچنین نشان می‌دهد در دی سال جاری در تمام استان‌های کشور قیمت سبد خوراکی مصرفی نسبت به آذر بالاتر رفته است. اما مقدار این افزایش در مقایسه با میزان افزایش قیمت‌ها در آذرکمتر بوده است. به بیان ساده تر از سرعت تورم ماهانه خوراکی ها در دی ماه کاسته شده است. استان آذربایجان غربی بیشترین کاهش در نرخ تورم ماهانه اقلام خوراکی را داشته است. استان خراسان جنوبی و ایلام نیز کمترین تغییر در نرخ تورم ماهانه را به ثبت رسانده اند.

تورم دی ماه به کجا رسید؟

بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده توسط مرکز آمار در دی‌ماه امسال تورم ماهانه کل کشور به 2.6 درصد رسیده است. این افزایش قیمت از دو کانال «اقلام خوراکی» و «اقلام غیرخوراکی» نشات گرفته است. گزارشات خبر از آن می‌دهد که تورم اقلام خوراکی کمتر از اقلام غیرخوراکی بوده و در دی ماه به 2.4 درصد رسیده است. به بیان دیگر در دی‌ماه امسال قیمت یک سبد یکسان از اقلام خوراکی، 2.4 درصد گران‌تر از قیمت همین سبد در آذرماه بوده است.

آن‌چه تاکنون بیان شده، مربوط به میانگین تورم برای کل کشور است. اما از آن‌جایی که در استان‌های مختلف الگوی مصرف و سطوح درآمد افراد تفاوت داشته، لذا اقلام خوراکی مصرفی آن‌ها نیز با یکدیگر یکسان نبوده است. بنابراین سطح قیمت‌ اقلام خوراکی در هر استان متفاوت از استان دیگر تغییر یافته است.

بررسی‌ها حاکی از آن است که در دی‌ماه امسال، تورم 12 استان، بیشتر از تورم کل کشور بوده است. همچنین در نخستین ماه زمستان سال جاری نرخ تورم ماهانه تمام استان‌های کشور در مقایسه با آذر کمتر شده است. در ادامه کمترین و بیشترین مقدار افزایش در سطح عمومی قیمت‌ها برای اقلام خوراکی در میان 31 استان کشور بررسی شده است. 

021111

ثبت کمترین تورم ماهانه اقلام خوراکی در سه استان مرزی

یکی از راه‌های سنجش افزایش در سطح عمومی قیمت‌ها بررسی شاخص تورم است. اما همانطور که پیش‌تر اشاره شد به دلیل تنوع خوراک مردم در هر اقلیم، تورم اقلام خوراکی نیز در هر استان متفاوت از استان دیگر بوده است.

بررسی ها نشان می‌دهد در دی‌ماه امسال استان اصفهان بیشترین تورم ماهانه اقلام خوراکی را به ثبت رسانده است. به بیان دیگر در دی ماه امسال، قیمت اقلام خوراکی در استان اصفهان 3.7 درصد گران‌تر از قیمت همین اقلام نسبت به آذر ماه بوده است. 

پس از استان اصفهان، استان‌های ایلام و خراسان جنوبی با تورم ماهانه 3.3 درصدی در اقلام خوراکی، رتبه دوم را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین قیمت اقلام خوراکی در استان خوزستان طی دی امسال 3.2 درصد بالا رفته و بدین ترتیب این استان جایگاه سوم بالاترین تورم ماهانه اقلام خوراکی را داشته است.

از سوی دیگر، در اولین ماه زمستان امسال کمترین تورم ماهانه اقلام خوراکی به نام سه استان مرزی کشور به ثبت رسیده است. استان سیستان و بلوچستان کمترین افزایش قیمت در سبد مصرفی اقلام خوراکی را طی دی امسال نسبت به آذر داشته است. تورم ماهانه اقلام خوراکی این استان در این ماه 0.3 درصد بوده است.

استان آذربایجان غربی با تورم ماهانه 0.7 درصدی و استان کردستان با تورم ماهانه 0.8 درصدی دو استان مرزی دیگری بوده‌اند که کمترین سطح افزایش قیمت‌ها را در سبد مصرفی اقلام خوراکی خود احساس کرده اند.

 بر اساس بررسی‌ها استان آذربایجان غربی برخلاف دی ماه امسال در آذرماه بیشترین تورم اقلام خوراکی را داشته است. در ادامه تغییرات تورم ماهانه را در این استان و سایر استان‌های کشور طی دی سال جاری بررسی خواهیم کرد.

کاهش تورم ماهانه اقلام خوراکی در تمام استان‌های ایران

تورم ماهانه اقلام خوراکی در استان آذربایجان غربی طی آذر امسال 6.2 درصد بوده است. این رقم بالاترین تورم ماهانه ثبت شده در گروه اقلام خوراکی‌ طی آذر بوده است. اما در دی ماه امسال تورم ماهانه خوراکی‌ها در این استان 5.5 واحد درصد کمتر از آذرماه شده و در سطح زیر یک درصد قرار گرفته است.

 البته این کاهش تورم در اقلام خوراکی طی دی ماه نسبت به آذرماه، فقط در استان آذربایجان غربی رخ نداده است. مشاهدات حاکی از آن است که تورم اقلام خوراکی در این بازه زمانی در همه 31 استان کشور کاهش یافته است. باید توجه داشت کاهش تورم به معنای ارزان شدن اقلام خوراکی طی دی ماه نیست. بلکه نشان می‌دهد قیمت‌ها بالا رفته، اما سرعت افزایش آن در دی‌ماه نسبت به آذرماه کمتر شده است.

پس از آذربایجان غربی، استان‌های کردستان و چهارمحال و بختیاری نیز بیشترین میزان کاهش تورم اقلام خوراکی را داشته اند و به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفته اند. استان ایلام و خراسان جنوبی نیز با کاهش 0.3 واحد درصدی، کمترین مقدار تغییر در تورم اقلام خوراکی را در دی ماه ثبت کرده‌اند.

021111