به گزارش اکوایران،‌ فرصت‌های شغلیِ آمریکا در دسامبر 2023 افزایش یافت و به بالاترین سطح در سه ماهِ پیش از آن رسید.

به نوشته بلومبرگ، علاوه بر افزایش موقعیت‌های شغلی، تعداد کمتری از آمریکایی‌ها از شغل خود خارج می‌شوند که نشان‌دهنده محتاط‌تر شدن کارمندان حتی با وجود تقاضای بالا در بازار کار است.

گزارش «بررسی فرصت‌های شغلی و گردش کار» معروف به «جولتس» (JOLTS) که روز سه‌شنبه (10 بهمن) توسط دفتر آمار نیروی کار آمریکا منتشر شد، نشان می‌دهد موقعیت‌های شغلی خالی در ماه دسامبر به سطح 9 میلیون رسید که نسبت به آمار 8/9 درصدی در نوامبر، با افزایش همراه شده است. آمارهای دسامبر فراتر از همه برآوردهای نظرسنجیِ بلومبرگ از اقتصاددانان بوده است.

بازار کار آمریکا

در همین زمان، تعداد افرادی که به شکل داوطلبانه از شغل خود بیرون آمده‌اند به 3/4 میلیون نفر کاهش یافت که کمترین سطح در نزدیک به سه سال گذشته است. این برآورد در ماه‌های اخیر یک روند نزولی داشته که نشان ‌می‌دهد اعتماد مردم آمریکا به توانایی خود برای پیدا کردن شغل‌های دیگر در بازار کار فعلی یا مشغول شدن در شغل‌های جدیدی که درآمد بالاتری دارند، با کاهش همراه بوده است.

این گزارش بر کاهش تدریجی سرعت بازار کار آمریکا تأکید می‌کند، اما روند تغییرات در بازار کار ایالات متحده ثابت نبوده و نوسان داشته است. در حالیکه افزایش فرصت‌های شغلی نشان‌دهنده تقاضای قوی برای کارگران و کارمندان است که اقتصاد را از رکود دور کرده‌اند، کاهش تعداد افرادی که شغل خود را ترک می‌کنند، نشان می‌دهد کارمندان به‌طور فزاینده‌ای بر حفظ شغل خود تمرکز دارند.

بلومبرگ اکونومیکس معتقد است...

«شاغلان متقاعد نشده‌اند که می‌توانند شغل جدیدی با دستمزدهای بالاتر پیدا کنند و همین امر باعث شده نرخ استعفا پایین‌تر از سطح قبل از همه‌گیری کووید-19 قرار بگیرد. فشارهای دستمزد و تورم ناشی از بازار کار احتمالا به کاهش خود ادامه خواهد داد.»

استوآرت پائول

روندهای استخدام و اخراج از شغل

آمارهای استخدام و اخراج یک روند افزایشی داشته که نشان‌دهنده تغییر در بازار کار آمریکا است. مقامات فدرال رزرو به‌طور ویژه در حال نظارت بر بازار کار هستند و به جای از دست رفتن کامل مشاغل، یک روند تعدیل آرام‌تر از طریق کاهش آگهی‌های شغلی و پایین آمدن سرعت استخدام را ترجیح می‌دهند.

جلسه فدرال رزرو

انتظار می‌رود که مقامات فدرال رزرو در جریان جلسه دو روزه خود که در روز چهارشنبه (11 بهمن) پایان می‌یابد، نرخ بهره را ثابت نگه دارند. گفت‌وگوها درباره کاهش هزینه‌های استقراض آغاز شده، اما پیش از هرگونه کاهش میزان نرخ بهره، بانک مرکزی آمریکا ترجیح می‌دهد یک روند پایدار از کاهش تورم را مشاهده کند.

واکنش‌ بازار

پس از انتشار آمارهای مربوط به بازار کار، بازده اوراق خزانه‌داری آمریکا افزایش یافت،‌ اما شاخص اس‌اندپی 500 در سطح پایین‌تر خود باقی ماند. همچنین یک گزارش دیگر، افزایش اعتماد مصرف‌کنندگان آمریکا را برجسته کرده که بخشی از آن به دلیل نگا‌ه‌ مثبت‌تر آن‌ها به بازار کار بوده است.

فرصت‌های شغلی در بخش‌های مختلف

موقعیت‎‌های شغلی در آمریکا با افزایش قابل توجهی همراه شده است، به‌ویژه در بخش خدمات کسب‌وکار. بخش‌های آموزش، خدمات بهداشتی و تولید نیز دیگر بخش‌هایی بوده‌اند که با افزایش استخدام همراه شده‌اند.

اخراج‌ کارمندان

مجموع اخراج‌ها در سطح پایینی باقی مانده، اما در بخش‌های حمل‌ونقل و انبارداری، میزان اخراج‌ها به بالاترین سطح خود از ژوئن 2020 رسیده است. یکی از شرکت‌های بزرگ پُست آمریکا موسوم به «یونایتد پارسل سرویس»، اعلام کرده که قصد دارد 12 هزار شغل مدیریتی را کاهش دهد تا بخشی از افزایش هزینه‌های کارمندان را جبران کند.

تعادل عرضه و تقاضای نیروی کار

نسبت موقعیت‌های شغلی به افراد بیکار در سطح 1/4 باقی مانده که نشان‌دهنده عرضه و تقاضای متعادل‌تر است. این آمار پس از اوج خود در سال 2022، طی سال گذشته میلادی با کاهش قابل توجهی همراه شده است.

چشم‌انداز بازار کار آمریکا و شاخص‌های اقتصادی

انتظار می‌رود گزارش‌های آتی از بازار کار آمریکا نشان‌دهنده کاهش هزینه‌های استخدام باشد. همچنین تخمین‌ها نشان می‌دهد که کافرمایان آمریکایی در ماه ژانویه حدود 185 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده باشند.

نگرانی‌ها درباره «جولتس»

برخی اقتصاددانان نگرانی خود را نسبت به قابل اعتماد بودن آمارهای گزارش بررسی فرصت‌های شغلی و گردش کار (جولتس) ابراز کرده‌اند و علت این امر، نرخ پایین پاسخ‌دهندگان در نظرسنجی‌های مرتبط با این گزارش بوده است.