به گزارش اکوایران، تولید صنعتی آلمان در ماه پایانی سال 2023 برای هفتمین ماه متوالی کاهش یافته است، که این نشان‌دهنده مشکلاتی است که بزرگ‌­ترین اقتصاد اروپا با آن دست‌وپنجه نرم می‌­کند.

براساس گزارشی از بلومبرگ، داده‌های منتشر شده اداره آمار این کشور نشان می‌­دهد که تولید صنعتی آلمان در ماه نوامبر  1.6 درصد کاهش داشته است که در راس آنها مواد شیمیایی و ساختمانی قرار دارد. این کاهش بسیار بدتر از افت 0.5 درصدی پیش‌بینی شده توسط نظرسنجی بلومبرگ بوده است.

در حال حاضر سطح تولید کل در آلمان، در پایین‌­ترین سطح خود از ژوئن 2020 قرار گرفته است. اگر مشکلات اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا کنار گذاشته شود، آخرین باری که تولید این‌ چنین ضعیف بوده است به سال 2010 باز می­‌گردد.

پس از کاهش تولید ناخالص داخلی به 0.3 درصد در سه ماهه پایانی سال 2023، این کشور با یک رکود بالقوه روبروست و سال جدید را نیز در وضعیت ناپایداری آغاز کرده است. این داده‌­ها در واقع نشان‌دهنده دشواری احیای اقتصاد در میانه تقاضای ضعیف جهانی، افزایش نرخ‌­های بهره و پیامدهای ماندگار بحران انرژی هستند.

با این وجود، اوایل این هفته اخبار متفاوتی منتشر شد مبنی بر اینکه داده‌ها نشان دهنده افزایش غیرمنتظره سفارشات تولید در ماه دسامبر بوده‌اند که به لطف سفارشات عمده اتفاق افتاد. این درحالی است که برای سال 2023 به صورت کلی سفارشات تولید حدود 6 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

به گفته یک اقتصاددان، افزایش گسترده سفارش‌ها در دسامبر نمی‌تواند وضعیت واقعی بخش تولید آلمان را که بسیار پرتنش است، پنهان کند. فروپاشی سفارشات در صنعت خودرو و مهندسی مکانیک که هر دو ستون فقرات اقتصاد آلمان هستند، بسیار نگران کننده است. بنابراین چشم انداز تولید برای آینده همچنان ضعیف باقی می‌ماند.

گزارش اداره آمار این کشور در روز دوشنبه نیز نشان داد که صادرات آلمان در ماه دسامبر به دلیل تقاضای ضعیف جهانی بیش از انتظارات کاهش داشته است. صادرات در ماه پایانی سال 2023 نسبت به ماه قبل 4.6 درصد کاهش داشته است، این در حالی است که براساس نظرسنجی رویترز انتظار می‌­رفت این کاهش حدود 2 درصد باشد. واردات این کشور نیز نسبت به ماه قبل 6.7 درصد کاهش داشته است که این عدد به صورت قابل توجهی بیش از پیش‌بینی­‌ها است. به این ترتیب، مازاد تجاری آلمان در پایان سال 2023 افزایش یافته است که به شواهد مبنی بر اینکه در سه ماهه آخر سال گذشته خالص صادرات کمک بزرگی برای تولید ناخالص داخلی بوده است اضافه می‌کند.

کسری تجاری آلمان با چین برای اولین بار از سال 2018 کاهش داشته است. داده‌­های اداره آمار آلمان نشان داد که شکاف با این کشور آسیایی در سال گذشته به 58.4 میلیارد یورو رسیده است، درحالی که در سال 2022 حدود 86 میلیارد یورو بوده است. این شرایط عمدتا به دلیل کاهش 19 درصدی واردات چین ایجاد شده است چرا که صادرات با حدود نصف این سرعت کاهش یافته است.

این رابطه غیرمتعادل برای بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا همچنان باقی است و دولت در برلین به خوبی از آن آگاه است. به تازگی یک صندوق دولتی با سرمایه یک میلیارد یورویی با هدف پروژه معدن در خارج از چین راه‌اندازی شد که هدف آن کاهش وابستگی به مواد خام ضروری برای فناوری­‌های آینده از جمله باتری­‌ها، نیمه هادی‌­ها یا انرژی سبز است.

بانک فدرال آلمان با اشاره به کاهش مداوم سفارشات خارجی و مصرف کنندگان محتاط، انتظار دارد که تولید در سه ماهه اول سال 2024 در بهترین حالت ثابت باشد.

با این‌حال، داده‌­های مربوط به تورم و اشتغال مثبت‌­تر بوده است. قیمت مصرف کننده در ژانویه بیش از حد انتظار کاهش داشته و به 3.1 درصد رسیده است و کاهش بیکاری در کشور نیز نشان دهنده تاب‌آوری بازار کار کشور بود.

اما در حالی که پارلمان لایحه‌­ای را برای حل­‌وفصل اختلافات بودجه سال 2024 تصویب کرد، برنامه مالی سال آینده هنوز باقی مانده است. در عین حال هرج‌­ومرج طولانی توسط کارکنان اعتصابی فرودگاه و کشاورزان معترض نیز به چشم می‌خورد.