به گزارش اکوایران، کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول هشدار داد که گرچه چشم انداز رشد اقتصادی روسیه در سال 2024 از سوی این نهاد ارتقا یافته است، اما اقتصاد این کشور همچنان با عوامل بازدارنده مواجه است. 

براساس گزارشی از سی‌ان‌بی‌سی، اقتصاد روسیه باوجود تحریم‌­های غرب در طول دوسال گذشته از زمان شروع عملیات نظامی در اوکراین به طور شگفت آوری تاب آوری از خود نشان داده است.

در اواخر ژانویه، IMF پیش بینی خود از رشد اقتصادی این کشور در سال جاری را بیش از دوبرابر افزایش داد و آن را از 1.1 درصد به 2.6 درصد رساند.

با این وجود، رئیس این نهاد معتقد است مشکلات بیشتری پیش‌­روی این کشور 145 میلیون نفری قرار دارد.

او در مصاحبه‌­ای با خبرگزاری سی‌ان‌بی‌سی تاکید کرد که اقتصاد روسیه یک اقتصاد جنگی است و دولت درحال سرمایه گذاری در آن است. اگر به روسیه نگاه کنید، تولید (برای ارتش) بالا می‌­رود، درحالی که مصرف کاهش یافته است؛ و این بسیار شبیه به چیزی است که اتحادیه جماهیر شوروی سابقا بنظر می­‌رسید.

هزینه­‌های دفاعی روسیه از زمان شروع جنگ سربه فلک کشیده است. نوامبر گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بودجه دولتی را تصویب کرد که که هزینه‌های نظامی را تا حدود 30 درصد هزینه های مالی افزایش می‌­داد، که معادل افزایش حدود 70 درصدی این هزینه ها از 2023 تا 2024 است.

طبق تحلیلی از رویترز، انتظار می‌­رود هزینه­‌های دفاعی و امنیتی امسال حدود 40 درصد از بودجه کل روسیه را به خود اختصاص دهد.

براساس تخمین‌های صورت گرفته از سوی دانشگاهیان، بیش از 800 هزار نفر روسیه را ترک کرده‌­اند که کارکنان بسیار بامهارت در حوزه‌هایی چون فناوری اطلاعات و علوم نیز در میان آن‌ها قرار دارند.

جورجیوا معقتد است که اقتصاد روسیه به دلیل "خروج مردم از کشور" و همینطور "کاهش دسترسی به تکنولوژی" ناشی از تحریم‌ها در شرایط بسیار سختی قرار دارد. بنابراین، گرچه این رقم (رشد اقتصادی روسیه در 2024) رقم خوبی است، داستان بزرگ‌تری پشت آن قرار دارد، به‌طوری که در واقع داستان خوبی نیست.