به گزارش اکوایران، در حالی که جنگ در اوکراین ادامه دارد، ولادیمیر پوتین یک نبرد دیگر پیش روی خود دارد؛ مبارزه‌ای برای مهار افزایش قیمت تخم مرغ.

به نوشته بیزنس‌اینسایدر، مسکو در تلاش است تا افزایش هزینه‌های مواد غذایی اولیه را مهار کند که باعث افزایش تورم و ایجاد صف‌های طولانی در خارج از سوپرمارکت‌ها شده است. تصویری که به زمانی که این کشور بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود، شبیه است.

بر اساس داده‌های آژانس آمار این کشور، روس استات، تخم مرغ نمادی از مشکلات اقتصادی است که روسیه با آن مواجه است و قیمت‌ها در 12 ماه قبل از نوامبر 2023، 42 درصد افزایش یافت.

به گزارش تلگراف، تخم‌مرغ به قدری گران شده‌ که اکنون مغازه‌ها در برخی مناطق آنها را به صورت جداگانه و تا 20 روبل روسیه (23 سنت) می‌فروشند. سایر مواد غذایی اساسی از جمله موز، پرتقال و گوجه فرنگی نیز طی سال گذشته به دلیل کمبود شدید در عرضه و تقاضا در بازار کار، افزایش هزینه‌های انرژی و کاهش ارزش روبل افزایش قیمت داشته است.

بر اساس برخی معیارها، اقتصاد روسیه از زمان حمله به اوکراین در فوریه 2022، با وجود خروج شرکت‌های خارجی از این کشور و تحریم کشورهای غربی علیه کرملین، انعطاف‌پذیر باقی مانده است. تولید ناخالص داخلی نسبت به سه ماهه سوم سال گذشته 5.5 درصد رشد کرد و کاهش نسبت به سال 2022 را معکوس کرد، در حالی که بیکاری به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

اما افزایش هزینه‌های مواد غذایی باعث ایجاد دردسر اقتصادی برای پوتین شده است، در حالی که او برای انتخابات ریاست جمهوری که قرار است در مارس 2024 برگزار شود، آماده می‌شود.

یکی از نشانه‌های هرج و مرج، صف‌های عظیم برای سوپرمارکت‌ها با تلاش مردم برای ذخیره تخم‌مرغ و سایر مواد غذایی بوده است.

به گزارش کیف پست، ویدئویی که در ماه دسامبر در تلگرام منتشر شد، صدها روس را نشان می‌دهد که در برف برای یک سوپرمارکت در بلگورود، شهری در 25 مایلی شمال مرز اوکراین که در آن یک بسته 10 تخم‌مرغی حدود 70 سنت به فروش می‌رسد، صف می‌کشند.

ویدئوی دیگری که توسط آنتون گراشچنکو، مشاور وزیر امور داخلی اوکراین در ایکس منتشر شده است، صدها خریدار را نشان می‌دهد که سعی می‌کنند در ساراتوف، شهری متفاوت که در حدود 500 مایلی جنوب شرقی مسکو قرار دارد، تخم مرغ احتکار کنند.

برای روس‌هایی که قبل از سال 1991 متولد شده‌اند، صف‌های طولانی در سوپرمارکت‌ها ممکن است خاطرات اتحاد جماهیر شوروی را زنده کند، زمانی که صف‌های عظیم و احتکار به دلیل رنج مکرر کشور کمونیستی از کمبود مواد غذایی فلج‌کننده معمول بود.

ماه گذشته، بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را به 16 درصد افزایش داد تا تورم را مهار کند، تورمی که در ماه نوامبر کاهش یافت، اما همچنان از هدف 4 درصدی سیاستگذاران فاصله دارد.

اما مسکو سیاست‌های خاصی را نیز برای کاهش قیمت تخم مرغ در نظر گرفته است.

در ماه دسامبر، کرملین به طور موقت تعرفه واردات تخم‌مرغ را لغو کرد تا بتواند واردات آن را از همسایگان خود آذربایجان و ترکیه آغاز کند، اگرچه مقامات هفته گذشته هشدار دادند که بیش از 20 درصد تخم مرغ‌‌هایی که خریداری کرده بودند احتمالاً مبتلا  به آنفولانزای پرندگان است.

در همین حال، پوتین در پاسخ به شکایت یک مستمری بگیر در مورد افزایش قیمت تخم‌مرغ و مرغ، عذرخواهی نادری از مردم روسیه در تالار شهر در پایان سال 2023 صادر کرد. پوتین گفت: «من به خاطر این عذرخواهی می‌کنم، اما این یک شکست در کار دولت است. قول می‌دهم که وضعیت در آینده نزدیک اصلاح شود.»

پشیمانی شگفت‌انگیز رهبر روسیه با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه مارس رخ داد و نشانه‌ای از این است که او چقدر بحران قیمت تخم‌مرغ را جدی می‌گیرد.