به گزارش اکو ایران، مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت کالاهای وارداتی در پاییز 1402 را منتشر کرد. شاخص قیمت متوسط قیمت‌ها در یک دوره مشخص است و تغییر این شاخص نسبت به قبل تورم آن را مشخص می‌کند.

 بخش مهمی از نیاز کالایی کشور از طریق واردات تامین می‌شود. بنابراین تورم این کالاها می‌تواند تاثیر زیادی بر رفاه خانوار داشته باشد. این تورم به دو نوع ریالی و دلاری گزارش می‌شود که در این میان ارزش دلاری قیمت کالاها در بازار جهانی را نشان می‌دهد.

 داده‌های مرکز آمار حاکی از این است که تورم ارزش دلاری کالاهای وارداتی در هر سه مقیاس فصلی، ماهانه و سالانه نسبت به سال گذشته افت کرده است.

افت 0.7 واحدی تورم فصلی

 شاخص قیمت میانگینی از قیمت‌ها را نشان می‌دهد. بنابراین تغییر این شاخص مفهوم تورم را نشان می‌دهد.

 همچنین ارزش کالاهای وارداتی به دو نوع ریال و دلار مشخص می‌شود. ارزش دلاری قیمت کالاها در خارج از کشور را نشان می‌دهد در حالی که در ارزش ریالی نرخ ارز نیز دخیل است.

 مطابق گزارش مرکز آمار در پاییز 1402 متوسط قیمت کالاهای وارداتی نسبت به فصل قبل 0.2 درصد کاهش یافته است که این همان عدد تورم فصلی است.

 مقایسه این عدد با تورم فصلی این کالا در پاییز سال گذشته نشان می‌دهد که در این یک سال تورم فصلی 0.7 واحد درصد افت کرده است. بنابراین سرعت رشد فصلی قیمت‌های این کالاها نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

 افت تورم کالاهای وارد شده به کشور در مقیاس نقطه به نقطه نیز دیده می‌شود.

021208

افت 6.6 واحدی تورم نقطه به نقطه

 تورم نقطه به نقطه تغییر قیمت‌ها را نسبت به موقعیت مشابه سال گذشته بررسی می‌کند.

 داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه کالاهای وارداتی در پاییز سال جاری برابر با 6.1 درصد بوده است. این تورم نسبت به پاییز 1401 به مقدار 6.6 واحد درصد کم شده است. در پاییز 1401 تورم نقطه به نقطه کالاهای وارداتی برابر با 12.7 درصد بوده است. این یعنی سرعت رشد قیمت‌ کالاهای وارداتی در مقیاس نقطه به نقطه نیز کاهش یافته است.  

افت 6.5 واحدی تورم سالانه

 مرکز آمار گزارش کرده که تورم سالانه کالاهای وارداتی در پاییز امسال برابر با 9.1 درصد بوده است. تورم سالانه به معنای تغییر متوسط قیمت‌ها در یک سال نسبت به متوسط قیمت‌ها در سال قبل است. بنابراین قیمت متوسط کالاهای وارد شده به کشور در 12 ماه منتهی به پاییز 1402 به میزان 9.1 درصد نسبت به 12 ماهه منتهی به پاییز 1401 بیشتر شده است.

 با این حال مقایسه تورم سالانه کالاهای وارداتی نیز نسبت به پاییز 1401 به مقدار 6.5 واحد درصد کاهش یافته است. تورم سالانه این کالاها در پاییز 1401 برابر با 15.6 درصد بوده است.

 افت تورم کالاهای وارد شده به کشور نسبت به سال گذشته می‌تواند حکایت از دو موضوع داشته باشد؛ کاهش ارزش کالاهایی به کشور وارد می‌شوند در بازارهای جهانی و همچنین حرکت تجارت خارجی کشور به سمت واردات کالاهای ارزان‌تر.