به گزارش اکوایران، افزایش مستمر و پایدار سطح عمومی قیمت‌ها در اقتصاد «تورم» نامیده شده است. بررسی داده های منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان می دهد، در بهمن امسال تورم ماهانه کل کشور کمتر شده و به 1.4 درصد رسیده است. البته این نرخ در استان های مختلف یکسان نبوده است.

بررسی ها حاکی از آن است که در بهمن ماه در 11 استان کشور، سطح تورم ماهانه بالاتر از میانگین تورم کل کشور بوده است. این رقم در استان خراسان جنوبی بیشترین میزان خود را به ثبت رسانده است. البرز و فارس نیز دیگر استان هایی هستند که سطح تورم آن ها بالغ بر 2 درصد بوده و رتبه دوم و سوم بالاترین تورم ماهانه بهمن را به خود اختصاص داده اند.

در سوی دیگر طیف، این نرخ در 7 استان کشور به سطح کمتر از یک درصد رسیده است. این استان ها شامل لرستان، ‌بوشهر، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کردستان،‌ اردبیل و گلستان بوده است.

شواهد آماری نشان می دهد تورم ماهانه بهمن فقط در استان زنجان نسبت به دی ماه افزایش یافته و در باقی استان‌ها تورم رفتار کاهشی داشته است. همچنین استان اردبیل با ثبت کاهش نزدیک به 3 واحد درصدی نسبت به دی، بیشترین سطح تغییرات بهمن ماه را به خود اختصاص داده است. در ادامه تورم ماهانه بهمن به تفکیک هر استان بررسی شده است. 

تورم بهمن، کاهش یافت

افزایش مستمر و پایدار سطح عمومی قیمت‌ کالا و خدمات به صورت مستمر را در یک اقتصاد تورم می نامند. چنانچه افزایش قیمت‌ها صرفا در یک بازه زمانی کوتاه مدت رخ دهد و یا این افزایش قیمت در کالاهای محدودی مشاهده شود، مفهوم تورم در مورد آن به کار نمی‌رود.

مرکز آمار در آخرین گزارش خود،‌ تورم ماهانه بهمن ماه را 1.4 درصد اعلام کرده است. به بیان دیگر در بهمن ماه، قیمت یک سبد یکسان و متنوع از کالاها نسبت به دی 1.4 درصد بیشتر شده است. این نرخ در دی ماه امسال 2.6 درصد بوده و پس از گذشت یک ماه کاهش یافته است. البته این کاهش تورم به معنای ارزان شد قیمت ها نیست. بلکه نشان می دهد سرعت رشد قیمت ها در مقایسه با دی کمتر شده است.

آن‌چه تا کنون مطرح شده است مربوط به تورم ماهانه کل کشور است. بررسی ها حاکی از آن است که تورم ماهانه بهمن در استان های مختلف با یکدیگر برابر نبوده است. همچنین این نرخ در 11 استان کشور کمتر از میانگین تورم ماهانه کل کشور بوده است. در ادامه تورم ماهانه بهمن امسال به تفکیک هر استان بررسی شده است. افزون بر آن به تغییرات رفتار تورمی هر استان طی بهمن نسبت به دی‌ماه پرداخته شده است.

021207

خراسان جنوبی،‌ بالاترین تورم ماهانه بهمن را به خود اختصاص داد

بر اساس داده های منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، تورم ماهانه بهمن ماه 1402 در میان استان های مختلف در محدوده 2.2 تا 0.4 درصد نوسان داشته است.

مشاهدات حاکی از آن است که استان خراسان جنوبی با کسب تورم 2.2 درصدی، بیشترین تورم ماهانه را در بهمن امسال به خود اختصاص داده است. به بیان دقیق تر در این استان قیمت یک سبد یکسان از کالا و خدمات در بهمن ماه 2.2 درصد بیشتر از دی‌ماه بوده است.

پس از خراسان جنوبی، ‌البرز با کسب تورم ماهانه 2.1 درصدی، دومین استانی است که بالاترین سطح تورم ماهانه را در بهمن سال جاری تجربه کرده است. تورم ماهانه بهمن در استان فارس نیز به 2 درصد رسید تا بدین ترتیب این استان در مقام سوم دارندگان بالاترین تورم ماهانه بهمن قرار گیرد. این نرخ در سایر استان های کشور کمتر از 2 درصد بوده است.

سوز تورم زمستانه بهمن، در 7 استان به زیر یک درصد رسید

بررسی شواهد آماری نشان می دهد تورم ماهانه بهمن در 7 استان کشور،‌کمتر از یک درصد بوده است. استان‌های لرستان و بوشهر با کسب تورم 0.4 درصدی در دومین ماه از زمستان امسال، کمترین تورم ماهانه را نسبت به دیگر استان ها داشته اند.

در کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری نیز تورم ماهانه به 0.6 درصد رسیده است. بدین ترتیب این دو استان در جایگاه دوم کسب کمترین تورم ماهانه بهمن قرار گرفته اند. کردستان، اردبیل و گلستان نیز دیگر استان‌هایی هستند که تورم ماهانه زیر یک درصد را در زمستان امسال به ثبت رسانده اند.

زنجان، یکه تاز افزایش تورم ماهانه در بهمن ماه

بررسی تغییرات نرخ تورم ماهانه بهمن امسال نسبت به دی ماه نشان می دهد، این رقم تنها در یک استان کشور افزایش یافته است. شواهد نشان می دهد که تورم ماهانه استان زنجان در بهمن امسال به 1.8 درصد رسیده است. این نرخ در مقایسه با دی ماه افزایش 0.1 واحد درصدی داشته است. بدین ترتیب استان زنجان تنها استانی است که طعم بالارفتن تورم ماهانه را در بهمن چشیده است.

تورم ماهانه در اردبیل با کاهش 2.8 واحد درصدی مواجه شده است. بدین ترتیب این استان بیشترین تغییرات در نرخ تورم ماهانه را در بهمن امسال داشته است. البته لازم است توجه شود که کاهش تورم به معنای کمتر شدن سطح قیمت‌ها نیست. بلکه نشان می دهد سرعت رشد قیمت‌ها در مقایسه با دی ماه کمتر شده است. در باقی استان های کشور نیز نرخ تورم ماهانه بهمن کاهش یافته است.

021207