به گزارش اکوایران، تابستان امسال با کاهش تورم ماهانه در 17 استان به پایان رسید. بیشترین افزایش تورم ماهانه شهریور نسبت به مرداد در استان سیستان‌وبلوچستان و بیشترین کاهش این نرخ در استان مازندران مشاهده شده است. نرخ تورم ماهانه کل کشور نیز روند نزولی در پیش گرفته و از 2.4 درصد در مرداد به 2 درصد در شهریور کاهش یافته است.

تورم ماهانه در آخرین ماه تابستان 1402

تورم ماهانه نشان می‌دهد که سطح قیمت‌ یک سبد مشخص از کالا و خدمات در یک ماه چقدر نسبت به ماه قبل از آن بیشتر شده است. بر این اساس، تورم ماهانه کل کشور از 2.4 درصد در مرداد به 2 درصد در شهریور کاهش یافته است. البته کاهش تورم به معنای ارزان‌شدن سبد کالا و خدمات نیست، بلکه نشان می‌دهد که از سرعت افزایش قیمت کاسته شده و سبد مصرفی نسبت به ماه قبل به میزان کمتری گران شده است.

تورم ماهانه شهریور در استان‌های کشور

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از میان 31 استان کشور، 17 استان در آخرین ماه تابستان 1402 کاهش تورم ماهانه را تجربه کرده‌اند. استان کردستان با ثبت تورم ماهانه 3.1 درصدی بالاترین سطح این نرخ را از میان استان‌های کشور رقم زده است. در مقابل، کمترین رقم این نرخ به استان مازندران مربوط است که تورمی برابر با 1.1 درصد را در شهریور امسال ثبت کرده است.

در مرداد امسال چهار استان تورم ماهانه بالاتر از 3 درصد را تجربه کرده بودند که در شهریور سطح تورم همه آن‌ها به زیر 3 درصد کاهش یافت. برای مثال تورم ماهانه استان کرمان در مرداد 3.5 درصد بوده اما در شهریور به 2.3 درصد رسیده است.

بیشترین افزایش نرخ تورم ماهانه در شهریور امسال مربوط به استان سیستان‌وبلوچستان بوده است. این نرخ در شهریور نسبت به مرداد 0.8 واحد درصد افزایش یافته است.

کمترین افزایش تورم ماهانه نیز مربوط به استان مازندران بوده که در شهریور 1.9 واحد درصد نسبت به مرداد کاهش یافته است.

photo_2023-09-25_18-52-30