به گزارش اکوایران؛ کمتر از یک هفته به پایان سال باقی مانده و کارگران و مشمولان قانون کار منتظر تعیین تکلیف نرخ دستمزد برای سال آینده هستند.

با وجود جلسات متعدد شورای عالی کار و کمیته مزد، هنوز حتی سبد معیشت مناسب حداقل بگیران تعیین نشده و تنها تصمیم گرفته شده،‌ کشوری ماندن تعیین حداقل دستمزد بود.

دولت به دنبال حداقل کردن هزینه‌ها

دیروز نیز جلسه 9 ساعته کمیته مزد درباره حداقل سبد معیشت برگزار شد که بی‌نتیجه پایان یافت. محسن باقری، نماینده کارگران در شورای عالی کار در این باره گفت که روی مباحثی مثل بُعد خانوار به میزان ۳.۳ نفر، میزان کالری مورد نیاز در بسیاری از اقلام و مواردی از این دست توافق صورت گرفته است. 

براساس اعلام ایلنا، باقری اظهار کرده که اختلاف به وجود آمده میان قیمت پیشنهادی طرف کارگری و قیمت سبد پیشنهادی دولت و کارفرمایان، نحوه محاسبه قیمت کالاهاست؛ زیرا دولت می‌گوید در تمام اقلام باید حداقل قیمت‌های موجود در بازار محاسبه شود.

به گفته نماینده کارگران در شورای عالی کار، طرف کارگری بر این باور است که باید قیمت‌های متوسط در بازار محاسبه شود زیرا امکان تهیه همه اقلام خوراکی موجود در بازار وجود ندارد و بخش زیادی از اقلام مصرفی ناگزیر با قیمت‌های متوسط بازار تهیه می‌شوند زیرا تهیه همه اقلام از میادین مرکزی خاص نیازمند زمان و هزینه حمل و نقل بالاست که خود باید جداگانه محاسبه شود و کارگران معمولاً نمی‌توانند به مراکز عرضه کالاها با حداقل قیمت دسترسی داشته باشند.

باقری تاکید کرده که رقم نهایی ما برای سبد معیشتی با ملاک قرار دادن دهک چهارم برای سبد مطلوب غذایی ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. 

براساس اظهارات نماینده کارگران در شورای عالی کار، ضریب اهمیت خوراکی‌ها در کل سبد هزینه‌های خانوار ۳۸.۹ درصد است. با اعمال این ضریب در مصرف متوسط دهک چهارم، در یک خانوار با بعد ۳.۳ نفری، رقم ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بدست می‌آید.

باقری اظهار کرده که ما مرجعیت مرکز آمار و انسیتوی تغذیه ایران را در مذاکرات پذیرفتیم ولی در بحث قیمت، دولت و کارفرمایان عقیده دارند که قیمت‌ها باید نرخ‌های حداقلی موجود در مرکز آمار ایران باشد، طرف مقابل به دلیل اختلاف روی چند قلم از نظر محاسبه قیمتی هنوز زیر بار مبلغ ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نرفته و مبالغ دیگری را برای سبد حداقل معیشت مطرح می‌کند. ما نیز این شیوه محاسباتی در نظر گرفتن حداقل را قبول نداریم و ملاک ما متوسط قیمت‌ها است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار تاکید کرده که قیمت‌های معقولی را برای محاسبات اعلام کردیم، مثلاً برای نان همان قیمت کیلویی ۶ هزار تومانی را مطرح کردیم که اتحادیه صنف نانوایی‌های کشور اعلام کرده است. بسیاری از اقلام از نظر نرخ حداقلی اعلام کشوری می‌شود و در صورت تغییر تعزیرات با آن‌ها برخورد می‌کند و وضعیت آن‌ها مشخص بوده و اختلافی نمی‌توان روی قیمت آن‌ها داشت، دولت در چند قلم جزئی با ما اختلاف دارد.

باقری گفته، اقلامی مانند چای را امسال به سبد اضافه کردیم که پرمصرف است، مغزهای خوراکی مثل بادام و پسته را در مقدار مشخص اضافه کردیم و در بحث قند و شکر باتوجه به حساسیت بیماری دیابت، از ۳۰ گرم قند و شکر روزانه حدود یک سوم (۱۰ گرم) آن را به میوه‌جات خشک شیرین جایگزین قند اختصاص دادیم.

براساس اظهارات نماینده کارگران در شورای عالی کار، ۴۰ درصد کل نان را «سبوس‌دار» تعیین کردیم، همچنین تنوع میوه‌جات در سبد بیشتر شد. 

به گفته باقری، برای لبنیات نیز تکمیل کل سبد شامل شیر، دوغ و ماست مدنظر بود و برای روغن‌ها نیز علاوه بر روغن مایع و جامد، کره اضافه شده است.

این عضو شورای عالی کار تاکید کرده برای گوشت سفید نیز ۱۷ درصد از کل گوشت سفید را به جای مرغ به گوشت ماهی و آبزیان اختصاص دادیم. او در ادامه گفت ساعت ۱۴ امروز چهارشنبه ۲۳ اسفند دوباره جلسه شورای عالی کار تشکیل می‌شود که قبل از این جلسه برای سبد حداقل معیشت به جمع‌بندی خواهیم رسید.

تا زمان انتشار این گزارش (۲:۵۰) هنوز خبری از تعیین سبد حداقل معیشت نشده است.

امروز باید منتظر باشیم تا ببینیم سرانجام جلسه شورای عالی کار به کجا خواهد رسید؟