شواهد بیشتری نشان می‌دهد که بسیاری از آمریکایی‌­ها به آستانه خود برای تحمل افزایش قیمت‌­ها رسیده‌­اند، که این پرسش را ایجاد می‌کند که هزینه‌های مصرف کنندگان تاچه اندازه به رشد اقتصادی آمریکا در سال جاری کمک خواهد کرد.

براساس گزارشی از فایننشیال تایمز، طبق نظرات مدیران خرده فروشی و کالاهای مصرفی و داده‌‌های رسمی، پس از صرف هزینه‌­های آزادانه با پس‌اندازهای دوران کرونا و درآمدهای ناشی از یک بازار کار سالم، مصرف کنندگان آمریکایی حالا محتاط‌تر شده‌­اند.

براساس داده‌­های اداره سرشماری که این هفته منتشر شد، خرده فروشی 0.6 درصد در ماه فوریه نسبت به ماه قبل افزایش داشته است، که کمتر از انتظارات اقتصاددانان بوده است. این درحالی است که خرده فروشی در ژانویه 1.1 درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته بود.

به گفته یک اقتصاددان ارشد، مخارج قوی مصرف کنندگان در پایان سال گذشته، در سال جدید دیده نمی‌شود، به‌طوری که اقتصاد می‌تواند بخشی از شتاب خود را ازدست بدهد. 

ارقام ماه ژانویه نیز نسبت به پیش بینی‌­های قبلی پایین­‌تر بود؛ که چهارمین تجدیدنظر کاهشی در میزان رشد مخارج مصرف کنندگان بوده است.

به عقیده اقتصاددان ارشد، باوجودی که در نیمه اول سال جاری رشد مخارج بسیار کند خواهند بود، انتظار می‌­رود رشد در نیمه دوم بازگردد چراکه تورم کاهش می­‌یابد و فدرال رزرو نیز نرخ‌­های بهره را کاهش خواهد داد.

گرچه تورم در آمریکا حدود 70 درصد نسبت به اوج خود در تابستان 2022 کاهش یافته است، رشد قیمت مصرف کننده در فوریه به 3.2 درصد افزایش یافت که عمدتا ناشی از فشارهای قیمت بخش خدمات بود.

به گفته کارشناسان، گرچه تورم کاهش یافته است، ولی ترکیب آن قیمت‌ها در یکسال‌ونیم گذشته به این معناست که قیمت‌­ها بالاتر هستند، بنابراین مصرف کنندگان نسبت به یکسال‌ونیم پیش آن را بسیار بیشتر احساس می‌کنند.

پس از آنکه شرکت صنایع غذایی "کرفت هاینز" سال گذشته افزایش­‌های قیمتی را اعمال کرد، سازنده سس‌­های هاینز برای اولین بار از سال 2021 کاهش فروش خالص را گزارش کرد، به‌طوری که حجم فروش نیز کاهش یافته است، که یکی از علل اصلی آن کاهش تقاضا در آمریکای شمالی گزارش شده است.

رامون لاگوارتا، مدیرعامل "پپسی" نیز ماه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که رفتار مصرف‌کننده به هنجارهای قبل از همه‌گیری بازگشته است: ما شاهد کاهش سرعت فروش در ایالات متحده هستیم، هم در گروه غذا و هم در دسته نوشیدنی‌ها.

بسیاری از خرده‌فروشان باتوجه به افزایش قیمت کالاهای پایه و هزینه‌های عملیاتی قیمت‌ها را افزایش داده بودند، که باعث شد برخی از شرکت‌ها رشد فروش را گزارش کنند، اما با کاهش تورم و مخالفت مصرف‌کنندگان با قیمت‌های بالاتر، بسیاری از این گروه‌ها انتظار دارند رشد فروش در سال جاری کاهش یابد.

"مک دونال"در ماه گذشته گزارش داد که در سه ماهه اخیر فروش کم‌تری در ایالات متحده داشته است زیرا مشتریان کم‌درآمد اقلام ارزان‌تری خریداری کرده‌اند و پیش بینی می‌کند رشد فروش در فروشگاه‌­های جدید به میانگین حدود 3 تا 4 درصد بازگردد که نسبت به 9 درصد گذشته کاهش یافته است.

به گفته یک تحلیلگر بازار: روزهای رشد فروش ناشی از این افزایش قیمت‌های بزرگ، احتمالاً به پایان رسیده است.

برخی از مصرف کنندگان نیز شروع به کاهش هزینه‌های خدماتی مانند سفر کرده‌اند. شرکت گردشگری "ماریوت" ماه گذشته نسبت به رشد کندتر درآمد در سال جاری هشدار داد و آژانس مسافرتی آنلاین "اکسپدیا" نیز ماه گذشته کاهش رشد در فروش و رزرو را پیش‌بینی کرد زیرا رونق سفر پس از همه‌گیری کمرنگ شده است.

پس از افزایش دستمزدها و پس‌اندازها که باعث افزایش هزینه‌های مصرف‌کننده شد و به اقتصاد کمک کرد تا از اعماق همه‌گیری کرونا خارج شود، آمریکایی‌ها محتاط‌تر شده‌اند، زیرا پس‌اندازها از بین رفته‌اند و افزایش دستمزدها درحال کاهش است.

به اعتقاد یک استراتژیست استاندارد چارترد، دستمزدهای واقعی با همه معیارها کمتر از زمانی است که در ژانویه 2021، جو بایدن روی کار آمد؛ مصرف کنندگان کمی عقب افتاده‌اند، اما این بحث وجود دارد که مردم ناراضی هستند زیرا شغل دارند اما قدرت خرید رضایت بخشی ندارند.