به گزارش اکوایران، نتایج تازه‌ترین نظرسنجی رویترز از اقتصادانان نشان می‌دهد، فدرال رزرو آمریکا در ماه ژوئن اقدام به کاهش نرخ بهره خواهد کرد.

براساس گزارش رویترز، عمده اقتصاددانانِ این نظرسنجی در حالی معتقدند که بانک مرکزی آمریکا در ماه ژوئن فرایند کاهش نرخ بهره را آغاز خواهد کرد که مقامات این بانک در انتظار اطلاعات بیشتر برای تأیید این موضوع هستند که نرخ تورم به شکل متقاعدکننده‌ای در حال حرکت به سوی هدف 2 درصدی است.

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که پاسخ‌دهندگان انتظار دارند که اگر فدرال رزرو در جلسه 19 و 20 مارس، پیش‌‌بینی‌های نرخ بهره را تغییر دهد،‌ احتمال اینکه در سال 2024 تعداد کمتری کاهش نرخ بهره وجود داشته باشد، بیشتر می‌شود.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در تازه‌ترین سخنرانی خود در کنگره اعلام کرده کاهش نرخ بهره در بازه‌ای از سال جاری میلادی «مناسب» خواهد بود، اما تورم سرسخت و بازار کار بسیار مقاوم می‌تواند مانع کاهش زودهنگام این نرخ شود.

پس از یک دوره کوتاه از پیش‌بینی کاهش نرخ بهره در ماه مارس و سپس تغییر پیش‌‌بینی‌ها به ماه می، معامله‌گران بازارهای مالی اکنون بیشتر با اظهارات مقامات فدرال رزرو همراه هستند و نخستین کاهش نرخ بهره را در ماه ژوئن می‌دانند.

از ماه سپتامبر تاکنون، اکثر اقتصاددانانی که در نظرسنجی‌های رویترز شرکت‌ کرده‌اند به‌طور متناوب پیش‌بینی کرده‌اند آغاز فرایند کاهش نرخ بهره در حدود اواسط سال 2024 رخ می‌دهد و اکنون در تازه‌ترین نظرسنجی، اطمینان بیشتری از این موضوع پیدا کرده‌اند.

در حالیکه تمام 108 اقتصاددان حاضر در این نظرسنجی پیش‌بینی کردند که نرخ بهره در جلسه هفته آتی فدرال رزرو تغییری نخواهد کرد، 72 نفر آن‌ها معادل دو-سوم کل پاسخ‌دهندگان اعلام کردند نخستین کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن خواهد بود. همچنین 17 اقتصاددان معتقد بودند که نخستین کاهش نرخ بهره در ماه می خواهد بود و 19 کارشناس هم انتظار داشتند این اتفاق در جولای یا پس از آن رخ خواهد داد.

رویترز همچنین در سوالی دیگر از 54 اقتصاددان دریافت که 45 نفر آن‌ها (حدود 85 درصد) معتقدند که ریسک بزرگ‌تر این است که نخستین کاهش نرخ بهره دیرتر از انتظار آن‌ها فرا برسد.