به گزارش اکوایران، اقتصاد روسیه در آغاز سال جاری به لطف تقاضای قوی مصرف کننده، سرمایه گذاری و صادرات شتاب گرفته است، این درحالی است این کشور همچنان با اثرات تحریم‌های غرب به دنبال حمله به اوکراین دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

براساس گزارشی از بلومبرگ، باوجود نشانه‌­هایی از کند شدن رشد اقتصادی روسیه در پایان سال گذشته، بانک مرکزی این کشور روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که اقتصاد کشور در ماه‌­های ابتدایی 2024 رشد کرده است.

طبق این بیانیه، تاب آوری مصرف کنندگان، که به وسیله افزایش درآمدها و استقراض حمایت می­‌شود مقامات بانکی را شگفت زده کرده است. گرایش به پس انداز نیز درحال رشد است.

به گفته بانک مرکزی، این مساله با رشد سرمایه گذاری و شرایط مالی پایدار در میان شرکت­‌های بزرگ این کشور همزمان شده است. براساس یک نظرسنجی که ماه گذشته انجام شده است، شاخص فضای کسب‌وکار بانک در سالم ترین حالت خود در طول 12 سال گذشته بوده است و انتظارات تولید آتی و تقاضا نیز در بالاترین سطح خود از سال 2013 قرار دارد.

بانک مرکزی روسیه ماه گذشته نرخ‌های بهره را روی "16 درصد" حفظ کرد، درحالی که به دنبال مقابله با ریسک­‌های تورمی بود که درحال حاضر حمله به مناطق مرزی با اوکراین را شامل می­‌شود. بانک مرکزی اشاره‌­ای به حرکت احتمالی بعدی خود نکرد و اعلام کرد که "شرایط پولی انقباضی برای یک دوره طولانی در اقتصاد برقرار خواهد بود".

بانک مرکزی روسیه رشد اخیر در قیمت کالاهای پایه و صادارت، که منابع درآمدی کلیدی برای کرملین محسوب می­‌شوند را مورد تاکید قرار داده است.

براساس بیانیه بانک مرکزی، داده­‌های اخیر نشان می‌­دهد که اقتصاد روسیه تاحدی با پرداخت‌­های پیچیده‌­تر و تدارکات نظامی سازگار شده است، به‌­طوری که صادرات و به تبع آن درآمدهای ارزی بازگشته است.

روسیه که یکی از سه تولیدکننده بزرگ نفت جهان است، پس از حمله به اوکراین در سال 2022، با چندین موج از تحریم‌­های انرژی از سوی غرب مواجه بوده است. اخیرا، ایالات متحده نظارت خود را بر سقف قیمت نفت خام و فرآورده های نفتی روسیه تشدید کرده و طیفی از بازرگانان و صاحبان کشتی‌­های دخیل در معاملات را تحریم کرده است.

این مساله به تجارت نفت روسیه ضربه زده است، چرا که هند به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خریداران نفت این کشور، از خرید برخی محموله‌­ها امتناع کرد. با این حال، داده­‌های جدید این صنعت نشان می‌دهد که روسیه توانسته است اثر سرکوب ایالات متحده را کاهش دهد.

هند همچنان در ماه مارس بزرگ‌ترین خریدار نفت از روسیه بوده است، و خرید آن به بیشترین میزان از ماه نوامبر رسیده است. کل صادرات نفت روسیه از طریق دریا در چهار هفته منتهی به 24 مارس 3.2 میلیون بشکه در روز بوده است، درحالی که میانگین صادرات در چهار هفته منتهی به 25 فوریه حدود 3.4 میلیون بشکه بوده است. 

چندین پالایشگاه بزرگ روسیه توسط پهپادهای اوکراینی مورد حمله قرار گرفتند. این حملات باعث توقف جزئی یا کامل برخی از تاسیسات شده است و در نتیجه، نرخ هفتگی فرآوری نفت خام روسیه تا 20 مارس به پایین‌ترین حد خود در 10 ماه گذشته رسید و نگرانی‌ها را در مورد عرضه سوخت به بازارهای داخلی و خارجی افزایش داد.

با این حال، به گفته بانک مرکزی، روسیه قادر خواهد بود اثرات منفی حملات پهپادی بر صادرات و درآمد خود را کاهش دهد.

بانک مرکزی با تکرار اظهارات قبلی مقامات وزارت نیرو گفت: کاهش صادرات فرآورده های نفتی به دلیل قطعی پالایشگاه‌ها و ممنوعیت صادرات بنزین می‌­تواند تاحد زیادی با افزایش صادرات نفت خام جایگزین شود.

براساس این بیانیه، باوجود تحولات مثبت، روسیه همچنان با کاهش فرصت‌ها برای جذب منابع مالی خارجی مواجه است؛ به همین دلیل است که بانک مرکزی معتقد است که "حفظ شرایط پولی انقباضی به واردات متعادل‌تر و کنترل شده کمک می‌کند."