به گزارش اکوایران، اقتصاد روسیه با افزایش ارزش روبل که به بالاترین سطح خود از ماه جولای نزدیک شده، شاهد پیشرفت مثبتی بوده است.

به نوشته بلومبرگ، این افزایش ارزش به‌عنوان یک عنصر کلیدی در آستانه حضور احتمالی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور برای یک دوره ریاست‌جمهوری دیگر در انتخابات مارس دیده می‌شود. با معکوس شدن روند کاهش ارزش روبل از اوایل اکتبر، هر دلار آمریکا به ازای حدود 90 روبل معامله می‌شود که با میانگین پیش‌بینی وزارت اقتصاد روسیه برای سال آینده همخوانی دارد.

بلومبرگ اکونومیکس اعلام کرده: «افزایش اخیر ارزش روبل، همراه با سخت‌گیرانه‌تر شدن شرایط اعتباری و کنترل بیشتر قیمت سوخت توسط دولت، احتمالا منجر به کاهش تورم خواهد شد. تورم احتمالا در ماه سپتامبر با نرخ سالانه حدود 14 درصد به بالاترین حد خود رسیده است. اکنون انتظار می‌رود تورم در اکتبر به 9/4 درصد کاهش یابد.»

عملکرد روبل نه تنها به عنوان یک شاخص اقتصادی، بلکه به عنوان یک متغیر مهم برای بودجه قابل توجه است و بخش زیادی از بودجه سال 2024 روسیه به هزینه‎‌های دفاعی اختصاص خواهد یافت. روبل به دلیل کاهش درآمدهای صادراتی و هزینه ‎های گسترده دولت با چالش‌هایی روبه‌رو بوده و طی مدت کوتاهی در ماه اکتبر هر دلار آمریکا بیش از 100 روبل معامله شد. بانک مرکزی روسیه در پاسخ به این اتفاق و جلوگیری از کاهش بیشتر ارزش روبل، در اقدامی قابل توجه نرخ بهره را به 15 درصد رساند که حاکی از افزایش دو برابری در نرخ بهره بود.

اجرای سیاست‌های کنترل سرمایه توسط دولت روسیه بر صادرکنندگان اصلی و اظهارات پوتین مبنی بر اینکه روبل باید "کمی قوی تر" شود، به تقویت اخیر پول ملی روسیه کمک کرده است. روبل از ماه اکتبر تاکنون بهترین عملکرد را در میان سایر ارزهای جهان در برابر دلار آمریکا داشته و ارزش آن در ماه جاری میلادی بیش از 4 درصد افزایش یافته است. اکنون تمرکز بر یافتن تعادلی برای ارزش روبل است که تورم را بدون به خطر انداختن درآمدهای دولت مهار کند.

چشم‌ انداز وزارت اقتصاد روسیه حاکی از آن است که در سال آینده میلادی هر دلار آمریکا به طور متوسط 90/1 روبل معامله شود. با وجود چالش‌های ناشی از تحریم‌ها و تنش‌های ژئوپولیتیکی، انتظارات بازار با این چشم‌انداز همخوانی دارد و پیش‌بینی می‌شود پیش از تثبیت در محدوده 90 تا 95 در اوایل سال 2024، هر دلار آمریکا به 85 روبل نیز برسد. همچنین یک پیش‌بینی دیگر نشان می‌دهد در سه‌ ماهه آینده هر دلار 90 روبل معامله شود و انتظار می‌رود افزایش نرخ‌ بهره، کاهش تقاضای محلی و تثبیت روبل را به همراه داشته باشد.

علیرغم عملکرد مثبت اخیر روبل، ارزش پول ملی روسیه در برابر دلار آمریکا طی سال 2023 حدود 17 درصد کاهش یافته است؛ موضوعی که بر چالش‌های کنونی روبل تأکید می‌کند. ادامه روند خروج سرمایه از روسیه و پیش‎بینی‌های محتاطانه نیز نشان می‌دهد تقویت ازش روبل ممکن است محدود باشد.