به گزارش اکوایران، رشد هفتگی قیمت‎‌‌ها در روسیه به سریع‌ترین میزان خود در سال جاری میلادی افزایش پیدا کرد، زیرا تورم همچنان در حال پیشروی است و این موضوع، چالشی بالقوه برای سیاستگذاران این کشور ایجاد کرده است.

به نوشته بلومبرگ، رشد قیمت‌ها در روسیه از 9 تا 16 آبان با افزایش 0/42 درصدی همراه شد،‌ در حالیه رشد قیمت‌ها در هفته پیشین آن تنها 0/14 درصد بود. این آمار،‌ بزرگترین افزایش هفتگی قیمت‌ها در روسیه از دسامبر سال گذشته میلادی محسوب می‌شود. در این آمارها به جای یک دوره هفت روزه، یک دوره هشت روزه در نظر گرفته‌ شده زیرا 15 آبان در روسیه تعطیلات عمومی بوده است.

«اُلگا بِلِنکایا» - اقتصاددان مستقر در مسکو - به بلومبرگ اعلام کرده: «رشد تقاضای داخلی از افزایش عرضه پیشی گرفت و همین امر عامل اصلی تسریع تورم شده است».

به نظر می‌رسد بخشی از افزایش تورم به دلیل رشد ادامه‌دار قیمت خودروهای داخلی روسیه باشد. نهاد ارائه‌دهنده آمارهای رسمی روسیه اعلام کرده قیمت خودروهای داخلی تا 5/5 درصد افزایش پیدا کرده است. شرکت خودروسازی «آوتوواز» روسیه که 25 درصد از بازار این کشور را در اختیار دارد، هفته گذشته قیمت خودروهای خود با برند «لادا» را افزایش داده بود.

به دنبال کاهش شدید تورم روسیه در ماه مارس و تک‎‌رقمی شدن آن، شاخص قیمت مصرف‌کننده در فصل تابستان مجددا با افزایش همراه شد و همین موضوع نگرانی‌ مقامات روسیه در بانک مرکزی این کشور را به همراه داشت. قیمت‌ها در ماه اکتبر و در مقایسه با یک سال گذشته، 6/69 درصد رشد داشته است که بسیار نزدیک به نتایج نظرسنجی بلومبرگ از اقتصاددان‌ها بوده است.

بانک مرکزی روسیه که نسبت به ریسک‌های تورمی آگاه شده بود، در ماه گذشته میلادی نرخ بهره را از 13 به 15 درصد افزایش داد؛ تصمیمی که چهارمین افزایش پیاپی نرخ بهره در روسیه محسوب می‎شد و غافلگیری بازارها را به همراه داشت.

«الویرا نابیولینا» رئیس بانک مرکزی این کشور اعلام کرده در صورتی که تأثیرات قابل توجهی از نرخ بهره کنونی دیده نشود، ما آماده افزایش دوباره نرخ بهره هستیم.