به گزارش اکوایران، هم‌زمان با نزدیک شدن به پایان سال جاری میلادی، چشم‌انداز تقاضای نفت در چین، به‌عنوان بزرگترین واردکننده طلای سیاه در جهان، جذابیت بالایی برای معامله‌گرانِ صعودی بازار ندارد.

به نوشته بلومبرگ، تفاوت بین قیمت تمام‌شده نفت خام و ارزش محصولات تولیدشده در پالایشگاه‌های چین رو به کاهش است، ذخایر نفت خام و سوخت در حال افزایش است و امیدها برای افزایش مجدد سفرهای هوایی در این کشور هنوز به واقعیت تبدیل نشده است.

این شرایط، بازتابی از وضعیت کلی اقتصاد چین است که در آن اعتماد کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان با وجود تلاش‌های دولت برای سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی، پایین باقی مانده است.

یکی از تحلیل‌گران به نام میا گِنگ به بلومبرگ اعلام کرده: «تقاضای داخلی به دنبال تعطیلات هفته طلایی در ماه اکتبر کاهش یافته است و ما هیچ عامل حمایتی عمده‌ای برای افزایش تقاضای نفت در چین در طول زمستان نمی‌بینیم. مصرف بنزین و گازوئیل معمولا در ماه‌های پایانی سال با کاهش روبه‌رو می‌شود و این وضعیت می‌تواند با کاهش اثرات مرتبط با سفرهای گسترده مردم چین در تعطیلات هفته طلایی این کشور، وخیم‌تر شود».

آمارها نشان می‌دهد واردات نفت خام چین در ماه اکتبر در مقایسه با سپتامبر، با افزایش 7 درصدی همراه شده است، اما این افزایش پس از کاهش 13 درصدی واردات در ماه سپتامبر رخ داده است.

تفاوت بین قیمت تمام‌شده نفت خام و محصولات پالایشگاهی

در طول چند ماه گذشته، قیمت‌های بالاتر نفت خام و کاهش ادامه‌دار تقاضای گازوئیل و بنزین، بر سود پالایشگاه‌های چین تأثیر منفی گذاشته است. همچنین برای نخستین‌بار از ماه ژانویه، سوددهی پلایشگاه‌های چین در اواخر اکتبر به وضعیت منفی وارد شد و آن‌ها با زیان روبه‌رو شدند. ظرفیت بهره‌برداری از پلایشگاه‌های مستقر در استان شاندونگ چین که اکثر پالایشگاه‌‌ها را در خود جای داده، در هفته منتهی به 12 آبان تنها 57 درصد بوده است.

توقف کاهش ذخایر

پس از کاهش حدود 70 میلیون بشکه‌ای ذخایر از اواخر جولای تا اواخر اکتبر، ذخایر نفت خام مستقر در خشکی چین دوباره در حال افزایش است؛ اتفاقی که کاهش مصرف داخلی چین را نشان می‌دهد. با این حال، قیمت‌های بالاتر نفت خام باعث کاهش خرید چین در جهت ذخیره‌سازی خواهد شد و این احتمال وجود دارد که ذخایر کنونی این کشور در آینده با کاهش همراه شود؛ به عبارت دیگر، واردات نفت خام توسط چین معتدل‌تر خواهد ماند.

سفرهای هوایی

میزان افزایش سفرهای هوایی و تقاضای سوخت جت در تعطیلات هفته طلایی چین در اوایل اکتبر، کمتر از حد انتظار بوده است. این موضوع نشان می‌دهد مردم چین در حالیکه شرایط اقتصادی نامطمئنی در کشورشان وجود دارد، میل کمی به صرف هزینه‌های بیشتر برای سفر دارند. همچنین سفرهای بین‌المللی از چین نیز فاصله زیادی با بازیابی دارد.

کاهش صادرات

برآوردها نشان می‌دهد صادرات محصولات نفتی چین در ماه نوامبر با کاهش 40 درصدی نسبت به اکتبر همراه خواهد شد. پالایشگاه‌های چین در حال حاضر بیشتر سهمیه‌های صادرات سوخت خود را برای سال 2023 مصرف کرده‌اند و دولت در اواخر سپتامبر به آنها اعلام کرد که امسال منتظر سهمیه بیشتر نباشند.

این اتفاق احتمالا منجر به کاهش شدید صادرات محموله‌های گازوئیل می‌‎شود که در چند ماه گذشته پرفروش‌ترین سوخت صادراتی چین بوده است.

آمارهای منفی مرتبط با بنزین

ذخایر تجاری بنزین چین در سه هفته منتهی به 4 آبان افزایش یافت و در عین حال میزان تولید بنزین توسط پالایشگاه‌های دولتی چین کاهش یافته است. ذخایر بالا و فقدان سهمیه صادراتی احتمالاً منجر به کاهش بیشتر فعالیت در پالایشگاه‌ها می‌شود.

از سوی دیگر، بلومبرگ اعلام کرده تقاضای بنزین چین در سال جاری به دلیل گسترش استفاده از خودروهای الکتریکی در سال‌های آینده اوج خود را در امسال تجربه خواهد کرد.

چالش دشوار چین برای بازگرداندن سرمایه‌گذاران خارجی

بلومبرگ در گزارشی دیگر اعلام کرده همزمان با آمارهایی که نشان می‌دهد میزان خروج سرمایه از چین بیشتر از سرمایه‌گذاری‌های جدید در این کشور است، پکن برای بازگرداندن سرمایه‌گذاران خارجی با چالش روبه‌رو شده است؛ موضوعی که نشان می‌دهد شرکت‌‌های بین‌المللی در جهت کاهش ریسک‌، احتمالا در حال متنوع‌سازی زنجیره تأمین خود و دوری از چین هستند.

شاخص سرمایه‌گذاری خارجی در چین برای نخستین بار از زمان آغاز ثبت این شاخص در سال 1998 میلادی، منفی شده است؛ اتفاقی که نشان می‌دهد شرکت‌های خارجی به دلیل تنش‌های ژئوپولیتیکی و نرخ بهره بالاتر در سایر کشورها، پول خود را از چین خارج می‌کنند.

در سه ماهه سوم سال جاری میلادی، بدهی‌های سرمایه‌گذاری مستقیم چین در تراز پرداخت‌های این کشور 11/8 میلیارد دلار کاهش یافت. این اتفاق به دلیل روابط تیره چین با کشورهای غربی و جذابیت فزاینده نگه‌داشتن پول نقد در خارج از این کشور است. درحالی‌که اقتصادهای پیشرفته جهان از مدت‌ها پیش در حال افزایش نرخ بهره بوده‌اند، چین نرخ بهره بانکی را بطور منظم کاهش داده تا رشد اقتصادی این کشور افزایش یابد.

شرکت‌های خارجی کمتر از 3 درصد از کل شرکت‌های چین را تشکیل می‌دهند، اما در 40 درصد تجارت، بیش از 16 درصد درآمد مالیاتی و تقریباً 10 درصد اشتغال شهری این کشور سهیم هستند.

از سوی دیگر، دلایلی برای خوش‌بینی در هفته‌‎ها و ماه‎‌‌های آینده وجود دارد. جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا قرار است با شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین در حاشیه نشست همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در سانفرانسیسکو دیدار کند که ممکن است به بهبود روابط تیره میان دو کشور منجر شود.

در هر صورت، چین هنوز باید سرمایه‌گذاران را متقاعد کند که آن‌ها در این کشور با شرایط خوبی روبه‌رو خواهند شد.

طبق اعلام کارشناسان: «هر اندازه که چین بتواند یک محیط باثبات از نظر سیاسی و مساعد ارائه دهد، برای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بهتر خواهد بود. این شامل به حداقل رساندن تأثیر اقدامات مرتبط با امنیت ملی چین بر اقتصاد نیز می‌شود».