به گزارش اکوایران، تولید صنعتی آلمان برای دومین ماه متوالی افزایش یافته است که این امید را تقویت می‌کند که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا ممکن است به‌زودی از رکودی که احتمالا در طول شش ماه گذشته شاهد آن بوده است خارج شود.

براساس گزارشی از بلومبرگ، اداره آمار آلمان اعلام کرد که "شاخص تولید صنعتی" این کشور در دومین ماه سال 2.1 درصد افزایش داشته است که بسیار بهتر از پیش بینی‌های قبلی بوده است.

باوجود افزایش تولید صنعتی در این ماه، تولید کل همچنان بسیار پایین‌تر از سطح پیش از همه‌گیری کرونا باقی مانده است، که نشان‌دهنده چالش‌هایی است که که بخش مهم تولید صنعتی آلمان از آن زمان متحمل شده است؛ از جمله افزایش در هزینه‌های انرژی که به دنبال جنگ در اوکراین اتفاق افتاد.

اخیرا، کاهش تقاضای خارجی، افزایش نرخ بهره و نااطمینانی نسبت به جهت‌گیری سیاست‌های اقتصادی نیز بر تولید صنعتی تاثیرگذار بوده‌اند.

به گفته یک اقتصاددان، داده‌های صنعتی آلمان نشان می‌دهد که رکود در سه ماهه نخست امسال پایان می‌یابد؛ به‌طوری که با دو ماه داده‌های عینی برای سه ماهه نخست سال، دلیلی برای این خوش بینی وجود دارد که نزول چرخه‌ای به پایان رسیده است.

داده‌های اخیر اما متفاوت بوده‌اند. روز جمعه، سفارشات کارخانه‌ای یک افزایش جزئی را نشان می‌داد، اما علت آن اقلام بزرگ پرنوسان بوده است. نظرسنجی‌های تجاری S&P Global نیز در این میان به بدتر شدن شتاب صنعت در ماه مارس اشاره دارند.

با اینحال، "اعتماد تجاری" که توسط موسسه تحقیقات اقتصادی Ifo محاسبه می‌شود و "انتظارات سرمایه‌گذاران" محاسباتی موسسه ZEW هردو ماه گذشته بهبود یافتند. چشم انداز کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا که احتمالا از ماه ژوئن آغاز می‌شود و بهبود در شرایط جهانی در این مساله اثرگذار بوده‌اند.

اقتصاددانانی که در نظرسنجی بلومبرگ حضور داشته‌اند کاهش 0.1 درصدی در رشد اقتصادی آلمان در سه ماهه نخست امسال را پیش‌بینی کرده‌اند. اقتصاد این کشور در سه ماهه پایانی 2023 نیز 0.3 درصد کاهش رشد را تجربه کرد.