به گزارش اکوایران، فروش اینترنتی دارو چند ماهی است که مطرح است. دو هفته پیش دو وزیر بهداشت و ارتباطات برای نهایی‌شدن حمل و عرضه دارو از طریق سکوهای اینترنتی تفاهم‌نامه امضا کردند.

«فروش اینترنتی دارو غیرقانونی است»

اما در آخرین اظهارنظر، سید حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو امروز درباره فروش اینترنتی دارو اظهار کرده که در آیین نامه مشترک وزارتخانه‌های بهداشت و ارتباطات بر سکوهای اینترنتی حمل و نقل دارو تاکید شده و بحث فروش این اقلام نیست.

آنطور که محمدی به ایرنا گفته، تاکید می‌کنم فروش اینترنتی دارو غیرقانونی است و داروهای تقلبی، غیرمجاز و غیرایمن در بستر فضای مجازی و بدون اینکه بدانیم این فرآورده دارو است یا دارونما به دست مصرف کننده می‌رسد. نظارت‌های سختی روی داروخانه‌ها اعمال می‌کنیم اما برخی سکوهای اینترنتی داروهای قاچاق، غیرمجاز و با منبع نامعلوم را به فروش می‌رسانند.

براساس اظهارات رئیس سازمان غذا و دارو، سکوهای اینترنتی حمل دارو به عبارتی دارورسانی درب منزل است تا دسترسی مردم به دارو را درب منزل مهیا کنیم، این موضوع فروش اینترنتی دارو نیست، آیین نامه آن تدوین شده و بر این اساس داروی سالم از طریق داروخانه، زیر نظر داروساز از مسیر سالم به دست بیمار واقعی خواهد رسید.

به گفته معاون وزیر بهداشت، اساساً با فروش اینترنتی دارو به شکل موجود مخالفیم، چراکه دارو مستقیماً با سلامت مردم در ارتباط است و با سایر محصولات قابل قیاس نیست و به همین دلیل دارو نیاز به کنترل‌های خاص و دقیق دارد.

محمدی با اعلام تدوین آیین‌نامه مشترک وزارت بهداشت با وزارت ارتباطات برای راه‌اندازی سکوهای اینترنتی حمل دارو در کشور تاکید کرده که این سکوها فروش اینترنتی دارو نیست بلکه دارو در محیطی امن برای در اختیار گرفتن بیمار حمل می‌شود.

سیاح: آغاز فروش و توزیع دارو از سکوهای اینترنتی از ماه دیگر

این صحبت در واکنش به تازه‌ترین اظهارنظر امیر سیاح، رئیس مرکز ملی بهبود و محیط کسب‌وکار وزارت اقتصاد بود.

سیاح در صحبتی از امکان فروش و توزیع دارو از طریق انواع سکوهای اینترنتی از یک ماه آینده خبر داده و اظهار کرده بود که وزارت بهداشت به مدت یک سال و هشت ماه در توزیع اینترنتی دارو و امکان فروش از سکوهای اینترنتی تأخیر داشته که باید از آن زمان فروش اینترنتی آغاز می‌شد.

رئیس مرکز ملی بهبود و محیط کسب‌وکار وزارت اقتصاد تاکید کرده بود که سازمان غذا و دارو قصد دارد برای توزیع و فروش دارو به روش‌های اینترنتی و توسط سکوها تنظیم‌گری کند. در آخرین تاریخ اعلام‌شده قرار بر این بود که از دهه فجر سال گذشته، وزارت بهداشت نسبت به اجرای توزیع دارو از طریق پلتفرم‌های اینترنتی اقدام کند؛ اما با تأخیر مواجه شدیم و اخیراً در جلسه کمیسیون اصل 90 تصمیم گرفته شد که فروش و توزیع دارو از سکوهای اینترنتی از یک ماه آینده عملیاتی شود.

براساس اظهارات سیاح، با فروش اینترنتی دارو سیستم توزیع دارو شفاف‌تر خواهد شد که با ثبت درخواست خرید و تحویل دارو در یک سکوی اینترنتی، نظارت‌ها دقیق‌تر و بیشتر خواهد شد و در صورت بروز تخلف، مانند ارائه داروی تاریخ‌گذشته، پیگیری‌ها راحت‌تر خواهد شد. 

به گفته رئیس مرکز ملی بهبود و محیط کسب‌وکار وزارت اقتصاد، وقتی دارو از طریق سکو توزیع شود، نظارت و کنترل بهتر خواهد شد و قانون می‌گوید اگر دستگاه تنظیم‌گری نکند، نمی‌تواند جلوی فعالیت سکوها را بگیرد.

خدمات غیرحضوری دارویی نیازمند الزامات فنی

اظهارات این مقام مسئول در وزارت اقتصاد، دیروز نیز واکنش سخنگوی سازمان غذا و دارو را در پی داشت. 

سجاد اسماعیلی در این زمینه اظهار کرده که برای خدمات غیرحضوری دارویی باید الزامات فنی آن به صورت جامع و کامل دیده شود، دستورالعمل فنی این خدمات باید توسط سازمان غذا و دارو به عنوان تولیت اصلی نظام دارویی کشور تدوین شود تا برای همه ذی‌نقشان لازم اجرا باشد.

آنطور که سخنگوی سازمان غذا و دارو به خبرگزاری آنا گفته، برنامه‌‌‌ریزی برای اجرای خدمات غیرحضوری دارویی به صورت آزمایشی و با درنظر گرفتن زیرساخت‌های موجود در نظر گرفته می‌شود که تصمیم‌گیرنده اصلی در این بین وزارت بهداشت است.

فروش اینترنتی دارو نگرانی‌های زیادی در بین مسئولان سازمان غذاودارو و وزارت بهداشت ایجاد کرده و با توجه به اینکه دارو یک کالای به شدت حیاتی است، شتاب زدگی برای فروش اینترنتی دارو سلامت مردم را تهدید می‌کند.