به گزارش اکوایران؛ امروز رسانه‌های دولتی در خبری مدعی شدند که یک میلیارد و 100 میلیون دلار ارز توسط بانک مرکزی طی سه ماه گذشته به واردات دارو، مواد اولیه تولید دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی و شیر خشک اختصاص پیدا کرده است. 

این خبر در حالی منتشر شده که محمدرضا فرزین هفته گذشته (28 خرداد 1402) در آخرین وعده‌ ارزی خود برای حوزه دارو و تجهیزات پزشکی از در اختیار گذاشتن 100 میلیون یورو تنخواه ارزی برای تسریع و بهبود در تخصیص و تأمین ارز دارو خبر داده بود. 

در نیمه اول ماه اردیبهشت نیز رئیس کل بانک مرکزی جلسه‌ای با رئیس سازمان غذاودارو و تعدادی از نمایندگان شرکت‌های تولید‌کننده دارو و مواد اولیه و واردکنندگان دارو برگزار کرده بود که بر اساس این جلسه مقرر شد 3.5 میلیارد دلار ارز 28500 تومانی برای واردات دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک نوزادان برای امسال اختصاص یابد. 

آنطور که محمدرضا فرزین گفته بود، بانک مرکزی ماهانه حدود 300 میلیون دلار برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص می‌دهد که برای تسریع در تأمین مواد اولیه دارویی و واردات دارو و همراهی با وزارت بهداشت، بانک مرکزی در 3 ماهه اول امسال می‌تواند ماهانه تا ۴۰۰ میلیون دلار برای این منظور تخصیص دهد تا در ماه‌های آینده، رقم‌های تخصیص ارز همگن شود.

با وجود وعده‌های ارزی رئیس کل بانک مرکزی، کمیسیون بهداشت مجلس در سومین گزارش خود درباره وضعیت واردات دارو و تجهیزات پزشکی بر تداوم بحران دارو در کشور تاکید کرده بود. 

آنطور که این کمیسیون گزارش داده بود، کل مبلغ ارز تأمین شده برای انواع تجهیزات پزشکی در سال 1401 برابر 1.4 میلیارد یورو بوده که 56.79 درصد ارز تأمین شده در حوزه تجهیزات پزشکی از نوع ترجیحی 4200 تومانی و 43.21 درصد از نوع ارز نیمایی بوده است.

برای ثبت سفارش‌های مربوط به سال قبل، 130 میلیون یورو (شامل 47 میلیون یورو ارز ترجیحی و 83 میلیون یورو ارز نیمایی) و برای ثبت سفارش‌های مربوط به سال 1402، تنها مبلغ 3.5 میلیون یورو ارز نیمایی در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی با وجود گذشت سه ماه از سال تأمین شده است.

براساس اعلام کمیسیون بهداشت مجلس، بانک مرکزی با وجود تعهد خود نسبت به تخصیص رقم 3.5 میلیارد دلاری که به صورت پرداخت حداقل ماهانه 300 میلیون دلار به صورت منظم برای تامین نیازهای ارزی حوزه دارو و تجهیزات پزشکی تعهد داده بود با وجود گذشت سه ماه از سال مبلغی را پرداخت نکرده است. 

با وجود ابلاغیه بانک مرکزی به بانک‌ها برای اعطای تسهیلات حداقل به مبلغ 30 هزار میلیارد تومان بابت تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش به اجزای زنجیره تأمین و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی در 30 اردیبهشت 1402، بررسی‌ها نشان می‌دهد بانک‌های عامل تاکنون از این ابلاغیه تمکین نکرده و بانک مرکزی نیز نظارت مؤثری بر این امر اعمال نکرده است.

با وجود تعهد رئیس کل بانک مرکزی برای پیگیری تحقق برقراری سازوکار مربوط به اعتبار اسنادی (ال سی ریالی)، تاکنون اقدام مؤثری در این رابطه صورت نگرفته است.

کمیسیون بهداشت مجلس با توجه به اهمیت موضوع دارو و تجهیزات پزشکی تاکید کرده که بانک مرکزی در اسرع وقت نسبت به رفع موانع موجود در مسیر حواله‌کرد ارز دارو و تجهیزات پزشکی که بعضاً با تأخیر بیش از دو ماه صورت می‌گیرد، اقدام کند.

در حالی که کمتر از یک هفته از سومین گزارش کمیسیون بهداشت مجلس درباره وضعیت دارو و تجهیزات پزشکی می‌گذرد، ادعای این خبرگزاری‌ها مبنی بر اختصاص یک میلیارد و 100 میلیون دلار جای سوال دارد.