به گزارش اکوایران، هنوز مشکلات حوزه دارو تمام نشده که باید منتظر مشکلات تجهیزات پزشکی هم باشیم. سال 1402 در شرایطی آغاز شده که همچنان وضعیت دارو و تجهیزات پزشکی نامشخص است و آنطور که در روزهای پایانی اسفند سال گذشته رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت، چنانچه ارز مورد نیاز دارو و تجهیزات پزشکی تامین نشود به چالش برمی‌خوریم.

در حالی که برای طرح دارویار در سال 1402 تنها 69 همت در نظر گرفته شده، تکلیف ارز تخصیص‌یافته برای تجهیزات پزشکی هنوز معلوم نیست. در این میان، این نگرانی وجود دارد که ارز مورد نیاز برای واردات تجهیزات پزشکی هم از همین 69 هزار میلیارد تومان تامین شود.

ظاهرا سازمان برنامه و بودجه وعده داده در صورت ناکافی بودن بودجه دارویار، یک میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی معادل ۳۰ همت به بودجه این طرح افزوده خواهد شد.

روزهای پایانی سال گذشته، مسعود پزشکیان - عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس - نیز نسبت به کمبود بودجه دارو و تجهیزات پزشکی در سال ۱۴۰۲ هشدار داده و اظهار کرده بود که بیمارستان‌ها هم پولی برای جایگزینی نخواهند داشت.

او به مهر گفته بود آنچه دولت در بودجه 1402 برای یارانه دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص داده ۶۹ همت است، در حالی که حداقل باید ۱۶۰ همت به عنوان مابه‌التفاوت ۳ میلیارد دلار ارز دارو و تجهیزات می‌دادند تا بتوان شرایط را کنترل کرد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرده که ارز نیمایی وجود ندارد و با دستور هم نمی‌توان نرخ ارز را تعیین کرد.

در جلسه بیستم فروردین کمیسیون بهداشت مجلس نیز اعضای این کمیسیون درباره ارز تخصیصی به تجهیزات پزشکی و کمبود آن در روزهای آینده هشدار دادند.

بر اساس اظهارات زهرا شیخی، با توجه به افزایش قیمت ارز تامین سرمایه در گردش صنایع تولیدی با مشکل مواجه شده که این مشکل باید هرچه سریع‌تر رفع شود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت با اشاره به انتقادات درباره قیمت‌های دستوری مواد اولیه و تجهیزات و ملزومات پزشکی بدون در نظرگیری افزایش و رشد قیمت کالاها به دلیل افزایش قیمت دلار و مواد اولیه گفته که چندین سال است که به معوقات قابل توجه دانشگاه‌ها به تولیدکننده‌ها و واردکنندگان تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی توجه لازم نشده است. 

رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت و سبک زندگی سالم مجلس هشدار داده که اگر رئیس‌جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه در زمان مناسب ارز کافی را به تجهیزات پزشکی اختصاص ندهند و تصمیم‌گیری درستی را در این رابطه نداشته باشند، احتمال کمبود قابل توجه ملزومات پزشکی دور از انتظار نیست.

هشدار رئیس نظام پزشکی نسبت به افزایش چندبرابری قیمت‌ها

در روزهای گذشته نیز رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای به رئیس دولت سیزدهم نسبت به حذف ارز ترجیحی برای تجهیزات پزشکی در بودجه سال 1402 و افزایش چند برابری قیمت‌ها در ماه‌های آینده هشدار داده است. 

در بخشی از نامه محمد رئیس‌زاده خطاب به ابراهیم رئیسی آمده که به منظور جلوگیری از تبعات ناشی از تغییر نرخ ارز تجهیزات پزشکی، تغییر اولویت‌های کالایی اعمال‌شده در سامانه جامع تجارت، به الگوی سال 1401 تغییر یابد تا برنامه‌ریزی و سازوکار لازم از طریق دولت در لایحه بودجه 1403 اعمال شود.

تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان تجهیزات پزشکی نیز از سازمان غذاودارو درخواست قیمت‌گذاری منطبق با تورم را داده‌اند.

سازمان غذاودارو که متولی تجهیزات پزشکی در کشور محسوب می‌شود، تاکنون برنامه‌ و راهکاری برای رفع مشکلات پیش روی این حوزه ارائه نداده که باتوجه به تورم حدود 50 درصدی و حذف ارز دولتی باید منتظر چند برابر شدن قیمت تجهیزات پزشکی در سال 1402 باشیم. 

با این حال مشکلات حوزه تجهیزات پزشکی بار دیگر در جلسه 27 فروردین کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بررسی شد. زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس درباره این جلسه به خبرگزاری خانه ملت گفته با کمبود تجهیزات پزشکی مصرفی در اتاق‌های عمل مواجهیم و باید پرداخت از صندوق توسعه ملی برای کسری بودجه مورد توجه قرار گیرد.

براساس اظهارات رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت و سبک زندگی سالم مجلس، وزیر بهداشت تاکید کرده که هیچ تغییری در سیاست‌های دارو، تجهیزات پزشکی و ارز نسبت به سال گذشته ایجاد نخواهد شد.

واردات تجهیزات پزشکی با ارز بازار آزاد

در این زمینه امیرحسین محمدی - واردکننده تجهیزات پزشکی - به اکوایران گفت: ارز 28 هزار و 500 تومانی به برخی واردکنندگان تجهیزات پزشکی داده می‌شود و به برخی دیگر داده نمی‌شود و در این باره هیچ ضابطه‌ای وجود ندارد.

به گفته این واردکننده تجهیزات پزشکی، اگر واردات و وضعیت بازار تجهیزات پزشکی درست مدیریت شود، حتی با دلار 50 هزار تومانی هم قیمت‌ها افزایش پیدا نمی‌کند و هیچ کمبودی در بازار به وجود نمی‌آید، اما واردکنندگان به مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی و بازار عادت کردند و به دنبال سود مابه‌التفاوت ارز وارداتی علاوه بر سود کالا هستند. 

محمدی به عنوان نمونه گفت که قیمت استند قلبی بین 12 تا 20 میلیون تومان است و باتوجه به اینکه قیمت استند قلبی در بازار جهانی بین 200 تا 400 دلار است، با دلار 50 هزار تومانی هم قیمت تمام‌شده تغییر نمی‌کند به شرطی که دولت اجازه دهد همه واردکنندگان تجهیزات پزشکی امکان واردات را داشته باشند.  

براساس اظهارات این واردکننده تجهیزات پزشکی، مشکل اصلی نه به دلار مربوط می‌شود و نه به قیمت، بلکه مشکل مدیریت است.

محمدی نسبت به وضعیت تجهیزات پزشکی در سال 1402 هشدار داد و گفت: امسال بدتر از بحران دارو، برای تجهیزات پزشکی اتفاق خواهد افتاد. اگر استند قلبی نباشد، جان بیماران به خطر می‌افتد اما نبود ایمپلنت خطری برای بیماران ندارد؛ با این حال برای واردات ایمپلنت ارز 28 هزار و 500 تومانی داده می‌شود. 

این واردکننده تجهیزات پزشکی اظهار کرد که بسیاری از واردکنندگان نمی‌توانند برای واردات استند قلبی و تجهیزات مانند آن ارز 28 هزار و 500 تومانی دریافت کنند اما در این حال به واردات ایمپلنت که برای زیبایی کاربرد دارد، ارز داده می‌شود. 

محمدی تاکید کرد که بسیاری از واردکنندگان تجهیزات پزشکی ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تامین می‌کنند.

با توجه به اظهارات این واردکننده و نامه‌ای که رئیس سازمان نظام پزشکی به رئیس دولت سیزدهم داده، مشخص است که زنگ هشدار برای تجهیزات پزشکی به صدا درآمده و بی‌توجهی دولت نسبت به این حوزه می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیری را برای بیماران کشور داشته باشد.