به گزارش اکوایران، بهرام عین‌اللهی درباره جزئیات اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع از سال جاری گفت: «پزشک خانواده ترجمه مناسبی از Family Medicine نیست زیرا منظور از کلمه Medicine در این عبارت، صرفاً پزشک نیست؛ بنابراین بهتر است نام آن را "سلامت خانواده" بگذاریم، چراکه این فقط پزشک نیست که می‌تواند باعث سلامت خانواده شود بلکه نیروهای بهداشتی و مراقبین سلامت نیز می‌توانند قبل از اینکه فرد بیمار شود از بروز آن پیشگیری کنند.»

هر ایرانی باید یک مراقب بهداشت داشته باشد

وی به تسنیم گفت: «شعار ما این است که "هر ایرانی باید یک مراقب بهداشت داشته باشد" و ما در این برنامه به دنبال تحقق این شعار هستیم. الزامی ندارد که این مراقب سلامت حتماً پزشک باشد بلکه سایر نیروهای کادر بهداشتی و درمانی نیز قرار است در این برنامه، وضعیت سلامتی افراد را پایش کرده و در صورت نیاز او را به پزشک ارجاع دهند.»

اولویت با مناطق محروم است

وزیر بهداشت گفت: در راستای اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع، قرارگاه پزشک خانواده تشکیل شده و از ابتدای اردیبهشت‌ماه برنامه پزشک خانواده در سراسر کشور با اولویت مناطق محروم اجرا خواهد شد.

عین‌اللهی با بیان اینکه هدف ما از اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، تقویت نظام شبکه بهداشتی در کشور است، گفت: در این برنامه به مراقبین سلامت بسته‌های مختلف خدمات سلامت آموزش داده می‌شود تا به جلوگیری و کنترل بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و بیماری‌های عفونی بپردازند. در صورتی که فردی دچار بیماری شد، مراقب سلامت بیمار را به پزشک سطح یک که عمدتاً پزشک عمومی است، ارجاع می‌دهد.

وی افزود: در صورتی که پزشک عمومی توانایی درمان بیمار را داشت، او را درمان می‌کند و در صورت نیاز بیمار به مراجعه به متخصص، بیمار را به پزشک متخصص ارجاع می‌دهد. پزشک متخصص بیمار را درمان می‌کند یا در صورت نیاز، او را برای بستری در بیمارستان ارجاع می‌دهد. پس از انجام ویزیت هرگونه اقدامی که توسط متخصص و فوق تخصص انجام شود، اعم از تجویز دارو، آزمایش، صدور دستور بستری یا ارجاع به متخصص دیگر، همگی در قالب اسناد الکترونیک به پزشک خانواده در همان لحظه منعکس می‌شود تا وی در جریان روند بیماری و درمان فرد قرار گیرد.

کاهش هزینه‌ها از مسیر نظام ارجاع

عین‌اللهی خاطرنشان کرد: برای بیمارانی که از این مسیر پذیرش شوند، میزان پرداخت از جیب کاهش می‌یابد و در صورتی که بیمار از طریق نظام ارجاع بستری شود، مشمول تخفیف خواهد شد.