به گزارش اکوایران، جلسه علنی مجلس، امروز (سه‌شنبه، 22 فروردین) در حالی برگزار شد که بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت و درمان برای پاسخگویی به سوال نماینده مردم بافق به صحن رفته بود.

محمدرضا صباغیان بافقی در تشریح سوال خود از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: توزیع ناعادلانه نیروی انسانی و پزشک در مناطق مختلف کشور محور سوالی است که امروز آقای عین‌اللهی به عنوان متولی اصلی این حوزه باید به آن پاسخ دهد.

این نماینده مجلس اظهار کرد: طبق اصل 29 قانون اساسی مردم حق دارند از امکانات بهداشت و درمان به ویژه پزشک برخوردار باشند اما امروزه در شهرستان‌های دوردست و مناطق محروم شاهد عدم حضور پزشک هستیم و مردم مجبورند برای رفع مشکلات درمانی خود ده‌ها و صدها کیلومتر مسافت را برای رسیدن به مراکز استان‌ها طی کنند.

صباغیان خطاب به وزیر بهداشت افزود: طبق اصل 29 قانون اساسی و وجدان انسانی مردم حق دارند از پزشک برخوردار باشند و آیا جز این است که متولی این حوزه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است؟ قطعا پاسخ شما به این سوال دو حالت بیشتر ندارد که ابتدا عنوان کنید تعداد پزشک متخصص و عمومی کافی نیست یا اینکه عنوان کنید توزیع پزشکان در کشور ناعادلانه است که در هر صورت وزارت بهداشت متولی این حوزه است. بنابراین باید پاسخ دهید مردم تا چه زمانی باید تاوان این سوءمدیریت را پرداخت کنند؟

پاسخ وزیر بهداشت 

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال در خصوص توزیع نیروی انسانی به صورت عادلانه و بر اساس نیاز مناطق مختلف کشور، گفت: بعد از استقرار دولت آقای رئیسی در جهت عدالت و ارائه خدمات بهداشت و درمانی، اقدامات ارزنده‌ای انجام شده است. اقدامات فوری برای نیروهای انسانی و نیروهای مورد نیاز در مناطق کشور و اقدامات زیرساختی در این دولت انجام شده است.

عین‌اللهی در رابطه با اقدامات فوری در حوزه جذب نیروهای انسانی و توزیع فارغ‌التحصیلان در مناطق مختلف کشور گفت: اقدامات مختلفی برای توزیع نیروهای فارغ‌التحصیل بر اساس جمعیت هر منطقه، نیروهای متخصص و مراکز درمانی با اولویت مناطق محروم صورت گرفت به نحوی که در سال 1401 به میزان 2800 نیروی متخصص و فوق تخصص در کشور توزیع شد. در سال 98، هزار و 784 نیروی متخصص و در سال 1400، دو هزار و 200 نیروی متخصص توزیع شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: در رابطه با نیروی پزشکی و دندانپزشکی باید گفت که در سال گذشته 10 هزار نیرو توزیع شد که 75 درصد از نیروهای متخصص و فوق تخصص به مناطق کمتر توسعه یافته اعزام شد.

وی تأکید کرد: در ادامه کار باید به نحوی عمل کنیم که میزان ماندگاری متخصصان در مناطق محروم افزایش یابد، از این رو در سال 1401 در شورای حقوق و دستمزد مصوب کردیم سقف کارانه در مناطق محروم برداشته شود و متخصصان کل درآمد خود را دریافت کنند، این امر در هیأت دولت به تصویب رسید و در حال اجرا است.

عین‌اللهی در ادامه به توضیحاتی درمورد اقدامات توسعه‌ای و زیرساختی، احداث مراکز بیمارستانی جدید، توزیع دستگاه‌ها و تجهیزات سرمایه‌ای در کشور، فعالیت‌های وزارت بهداشت در حوزه سلامت و محرومیت‌زدایی از مجلس، تخصیص اعتبار برای بیمه سلامت و برخی موضوعات دیگر سخن گفت.

پس از آنکه وزیر بهداشت و درمان پاسخ‌های خود را به سوال نماینده مردم بافق داد، صباغیان گفت: توضیحات عین‌اللهی برای بنده قانع‌کننده نبود اما به وی دو تا سه ماه فرصت می‌دهم تا این مشکل را برطرف کند.