به گزارش اکوایران، بانک مرکزی در جدیدترین گزارش خود، اقدام به انتشار تورم ماهانه تولیدکننده در فروردین 1403 کرده است. این نرخ نشان می‌دهد که هزینه تولید کالاها در مبدا تولید و پیش از رسیدن به دست مصرف کننده نهایی چگونه تغییر کرده است. از این نرخ به عنوان تورم «پیشران» نیز یاد شده است. چراکه سیگنالی در جهت تغییر قیمت بازاری کالاها محسوب می‌شود.

بررسی‌ها حاکی از آن است که در فروردین امسال،‌ تورم ماهانه تولیدکننده کاهش یافته است. این کاهش بیشتر متاثر از پایین آمدن تورم ماهانه تولیدکننده در گروه «حمل و نقل و انبارداری» بوده است. البته کاهش این نرخ در دسته «کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری» و «اطلاعات و ارتباطات» هم در ثبت این تصویر اثر داشته است.

آمارها همچنین راوی این مطلب است که «فعالیت‌های خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی» بیشترین مقدار تورم ماهانه پیشران را در فروردین 1403 به ثبت رسانده است. «حمل و نقل و انبارداری» نیز کمترین سطح تورم ماهانه پیشران را در این بازه تجربه کرده و نسبت به اسفندماه 1402 ارزان شده است.

با توجه به افزایش تورم ماهانه «فعالیت‌های خدمات عمومی،‌ اجتماعی و شخصی»، «صنعت»، «اطلاعات و ارتباطات»، «هتل و رستوران»‌ و «بهداشت و مددکاری اجتماعی»،‌ افزایش قیمت بازاری آن‌ها در ماه آتی دور از انتظار نخواهد بود. در ادامه به بررسی تورم ماهانه تولیدکننده به تفکیک هر جزء در فروردین ماه امسال پرداخته شده است.

کاهش تورم ماهانه تولیدکننده در فروردین 1403

بانک مرکزی در جدیدترین گزارش خود، پرونده تورم تولیدکننده سال 1403 را گشوده است. بر اساس این گزارش تورم ماهانه پیشران در فروردین 1403 به 1.3 درصد رسیده است. به بیان دقیق‌تر در فروردین 1403 هزینه تولید یک سبد متنوع از انواع کالا،‌ 1.3 درصد بیشتر از هزینه تولید آن در اسفند 1402 تمام شده است. این رقم در مقایسه با تورم ماهانه پیشران اسفند کاهش 0.3 واحد درصدی داشته است. البته این کاهش به معنای کمتر شدن هزینه‌های تولید کننده نیست. بلکه حکایت از کاهش سرعت رشد قیمت‌ها دارد.

بررسی‌ها حاکی از آن است که این کاهش بیشتر متاثر از پایین آمدن تورم ماهانه تولیدکننده در سه گروه «حمل و نقل و انبارداری»،‌ «کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری» و «اطلاعات و ارتباطات» بوده است. در سایر گروه‌ها این نرخ به سطوح بالاتری منتقل شده است.

آنچه تاکنون مطرح شده، یک تصویر کلی از تورم ماهانه تولیدکننده در فروردین ماه است. این نرخ حاصل میانگین تورم ماهانه 8 گروه تشکیل دهنده آن است که در ادامه بررسی شده است.

030209

تورم تولیدکننده 4 گروه از مرز 2 درصد گذشت

آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در فروردین 1403، تورم ماهانه تولیدکننده 4 گروه بالغ بر 2 درصد بوده است. «فعالیت‌های خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی» با ثبت تورم 3.5 درصدی بیشترین مقدار این نرخ را در فروردین ماه به خود اختصاص داده است. این رقم در مقایسه با اسفندماه 0.1 واحد درصد بیشتر شده است.

تورم ماهانه پیشران گروه «صنعت» نیز با افزایش 1.1 واحد درصدی بر سکوی دوم بالاترین نرخ این گروه در فروردین ماه نسبت به 7 گروه دیگر قرار گرفته است.

«اطلاعات و ارتباطات»‌ و «هتل و رستوران» نیز دیگر گروه‌هایی هستند که تورم پیشران بیشتر از 2 درصد را تجربه کرده اند. البته رفتار تورم تولیدکننده گروه «اطلاعات و ارتباطات» متفاوت از سه گروه دیگر بوده و نرخ آن کمتر از اسفندماه شده است. باید توجه داشت که این کاهش به معنای کمتر شدن سرعت رشد قیمت‌ها است.

کاهش تورم پیشران «حمل و نقل و انبارداری» در فروردین 1403

تورم ماهانه تولیدکننده گروه «حمل و نقل و انبارداری» در فروردین ماه نسبت به اسفند 1402، کاهش 3.5 واحد درصدی را به ثبت رسانده و به منفی 1.4 درصد رسیده است. این نرخ نشان می دهد که هزینه ماهانه تولید اقلام مربوط به «حمل و نقل و انبارداری» در فروردین ماه ارزان شده است. بدین ترتیب این گروه کمترین مقدار تورم ماهانه پیشران فروردین 1403 را به نام خود به ثبت رسانده است.

گروه «آموزش» با ثبت تورم 0.4 درصدی و «کشاورزی و جنگلداری» نیز با ثبت تورم ماهانه 0.5 درصدی دیگر گروه هایی هستند که موفق به ثبت تورم ماهانه پیشران کمتر از 1 درصد در فروردین 1403 شده‌اند.

با توجه به افزایش تورم ماهانه «فعالیت های خدمات عمومی،‌اجتماعی و شخصی»، «صنعت»، «اطلاعات و ارتباطات»، «هتل و رستوران»‌ و «بهداشت و مددکاری اجتماعی»،‌افزایش قیمت بازاری آن ها در ماه آتی دور از انتظار نخواهد بود.

030209