به گزارش اکوایران، تورم تولیدکننده یکی از متغیرهایی است که نشان می‌دهد قیمت نهاده‌های تولید در کارخانه و بنگاه‌های تولیدی چه میزان افزایش داشته است. زمانیکه این تورم تولیدکننده در یک بخش افزایش پیدا می‌کند یعنی قیمت نهاده‌های تولید مانند نیروی کار و مواد اولیه در آن بخش افزایش یافته است. در نتیجه این افزایش در قیمت نهاده‌ها، افزایش قیمت در محصولات تولید شده کارخانه‌های آن بخش نیز اتفاق می‌افتد. لذا می‌توان گفت حاصل تورم تولیدکننده در هر بخشی از اقتصاد در نهایت با یک اختلاف زمانی به قیمت بازاری کالاها منتقل می‌شود.

این اختلاف زمانی در بخش‌های مختلف اقتصاد متفاوت است برای مثال در بخش کشاورزی به دلیل کوتاه بودن زنجیره تولید، تورم تولیدکننده با فاصله زمانی بسیار کمی به قیمت‌های بازاری منتقل و باعث افزایش تورم مصرف‌کننده بخش کشاورزی می‌شود.

اما برای مثال در بخش صنعت به دلیل پیچیده‌تر بودن محصولات و طولانی تر بودن زنجیره تولید، فاصله زمانی انتقال تورم تولیدکننده به تورم مصرف‌کننده طولانی‌تر خواهد بود و ممکن است به چند ماه نیز برسد که این مدت در صنایع مختلف نیز متفاوت است.

به همین دلیل به تورم تولیدکننده در یک اقتصاد، تورم پیشران نیز گفته می‌شود چرا که این تورم نقش پیشران برای تورم مصرف‌کننده در آن بخش را بازی می‌کند و به طور مستقیم با یک فاصله زمانی بر آن اثر می‌گذارد.

بخش معدن نیز یکی از مهمترین بخش‌های اقتصاد است که از این قاعده مستثنا نیست. آمارهای مرکز آمار ایران از تورم تولیدکننده بخش معدن در مردادماه سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد تورم پیشران ماهانه و سالانه در این بخش نسبت به تیرماه کاهش یافته است. اما تورم پیشران نقطه به نقطه این بخش در مرداد امسال افزایشی شده است.

030625

کاهش تورم پیشران ماهانه معدن به سطح ۲.۶ درصدی

‌‌مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود آماری از تورم تولیدکننده بخش معدن را اعلام کرده است. براساس این آمار، تورم تولیدکننده ماهانه بخش معدن در مرداد ماه امسال نسبت به تیر ماه کاهش یافته و از ۳.۶ درصد در تیر ماه به ۲.۶ درصد در مرداد رسیده است.

با توجه به آمارها تورم تولیدکننده سالانه همانند تورم ماهانه در بخش معدن با کاهش همراه بوده است. تورم پیشران سالانه در تیر ماه امسال معادل ۳۴.۲ درصد بوده که با کاهش به سطح ۳۱.۴ درصد در مرداد ماه رسیده است. به بیان دیگر میانگین قیمت نهاده‌ها در ۱۲ ماه منتهی به مرداد امسال نسبت به میانگین قیمت نهاده‌ها در مدت مشابه سال گذشته ۳۱.۴ درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر تورم پیشران نقطه به نقطه در این بخش افزایشی بوده است. تورم تولیدکننده نقطه‌ای در بخش معدن در تیرماه سال ۱۴۰۳ معادل ۱۷.۹ درصد بوده که با افزایش ۳.۱ واحد درصدی به سطح ۲۱ درصد در مردادماه رسیده است.