به گزارش اکوایران، مرکز پژوهش‌های مجلس در تازه‌ترین گزارش خود رشد اقتصادی را به صورت ماهانه منتشر کرده است.  این در حالی است که رشد اقتصادی تا پیش از این به صورت فصلی توسط مرکز آمار ایران و بانک مرکزی اعلام شده است.

بر اساس آمارهای مرکز پژوهش‌ها از رشد ماهانه بخش‌های مختلف اقتصاد از سال ۱۴۰۲ تا مرداد ۱۴۰۳،  بیشترین رشد ماهانه در مرداد ماه مربوط به بخش «نفت» و کمترین رشد ماهانه در این ماه مربوط به بخش «صنعت و معدن» بوده است.

خبر مرتبط
اولین تصویر مرکز آمار از کیک اقتصاد بهار ؛ رشد اقتصادی افزایش یافت

اکوایران: رشد اقتصادی بهار 1403 نسبت به زمستان سال قبل هم به روش ارزش‌افزوده و هم به روش هزینه‌ای شاهد افزایش بوده است. بر این اساس مرکز آمار رشد اقتصادی بهار را 4.6 درصد اعلام کرد.

کاهش تولید بخش صنعت در مرداد ماه امسال

بررسی رشد ماهانه بخش‌های اقتصاد نشان می‌دهد بخش کشاورزی پس از ماه‌ها کشمکش برای افزایش تولید بالاخره از اردیبهشت امسال رشد اقتصادی خوبی را تجربه کرده است. بر اساس این آمار رشد بخش کشاورزی از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا مرداد ماه ۱۴۰۳ نشان می‌دهد بیشترین سطح را در فروردین ۱۴۰۲ داشته است. رشد اقتصادی در این ماه بیش از ۳ درصد بوده است.

رشد بخش کشاورزی از اردیبهشت تا مرداد امسال به صورت پایدار افزایش یافته به طوریکه این رشد در تیرماه به ۲.۸ درصد و در مرداد امسال به سطح ۳ درصد رسیده است.

030720

دومین بخش قابل بررسی «نفت» است. بخش نفت که یکی از ارکان اصلی رشد اقتصادی در ایران محسوب می‌شود در میانه سال ۱۴۰۲ بالاترین سطح خود را در این ۱۷ ماه تجربه کرده است. رشد این بخش از مهرماه سال ۱۴۰۲ کاهشی شده و تا مرداد ماه امسال این کاهش ادامه پید اکرده است. بر اساس این آمار رشد ماهانه بخش نفت در تیرماه امسال به ۹ درصد و سپس در مرداد امسال به ۵.۴ درصد کاهش پیدا کرده است. رشد بخش نفت در مردادماه امسال کمترین سطح را در ۱۷ ماه مورد بررسی داشته است.

030720

سومین بخش و یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های اقتصاد «صنعت و معدن» است. بیشترین سطح رشد بخش صنعت در مهر ماه سال ۱۴۰۲ رخ داده است. پس از آن رشد این بخش کاهشی شده و تا مرداد ماه امسال ادامه یافته است. طبق این آمارها رشد بخش صنعت در تیر ماه معادل ۱.۲ درصد بوده است. پس از آن رشد این بخش به کاهش خود ادامه داده و در مردادماه امسال به سطح منفی ۱.۶ درصد رسیده است. به عبارتی می‌توان گفت صنعت در این ماه با کاهش تولید مواجه شده است.

030720

چهارمین و آخرین بخش اقتصاد «خدمات» است. بر اساس آمارهای ۱۷ماهه منتشر شده توسط این مرکز، رشد بخش خدمات بیشترین سطح را در اردیبهشت ۱۴۰۲ داشته است. پس از آن یک روند کلی نزولی اتفاق افتاده تا جاییکه در خرداد و تیر امسال بخش خدمات تقریبا رشدی را تجربه نکرده است. آخرین آمارها نشان می‌دهد در مرداد ماه امسال بخش خدمات رشدی معادل ۳.۲ درصد داشته است.

030720

لذا به طور کلی می‌توان گفت همچنان اقتصادی ایران توسط نفت در حال رشد بوده و بخش نفت همچنان تاثیر بسزایی بر رشد اقتصادی کشور دارد. در این میان در مرداد امسال بخش صنعت با کاهش تولید مواجه بوده که نشان می‌دهد این بخش در حال تجربه رکود سنگینی است. رکودی که برای کمرنگ شدن نیاز به کمک بانک مرکزی و تسهیلات بانکی دارد.