به گزارش اکوایران؛ نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، در گفتگوی زنده با شبکه خبر درباره مشکلات دریافت وام ازدواج اظهار داشت که متأسفانه صف طولانی از متقاضیان تسهیلات وجود دارد که اگر طبق تعهد رئیس بانک مرکزی تا پایان سال پرداخت نشود از طریق قضایی پیگیری خواهیم کرد.

او به نیاز فوری برای بازگشایی سامانه ثبت‌نام و کسب اطلاعات دقیق از تعداد متقاضیان اشاره و تأکید کرد که بدون این اطلاعات نمی‌توان به درستی برنامه‌ریزی کرد.

از دیگر مشکلات مطرح شده ثبت‌نام و عدم شفافیت در مشخص کردن واجدین شرایط است که این مسائل به بروز مشکلاتی در بودجه ۱۴۰۳ منجر شده است ولازم است بانک مرکزی هر چه سریع‌تر مشکلات سامانه را برطرف کند و اطلاعات کاملی از وضعیت تسهیلات ارائه دهد.

به گفته وی منابع مالی بیشتری نسبت به آنچه که بانک مرکزی پیش‌بینی کرده، وجود دارد لذا باید بانک مرکزی  از سایر بانک‌ها حساب کشی نماید و در غیر اینصورت و عدم رسیدگی بانک مرکزی، مشکلات و کوتاهی‌ها به مراجع قضایی ارجاع داده خواهد شد .

پزمانفر در مردادماه سال جاری نیز در خصوص طولانی شدن صف های وام ازدواج تذکر کرده و اعلام کرده بود بانک مرکزی ادعا کرده قانونگذار یعنی مجلس دارد تکلیف مالایطاق بر بانک‌ها تحمیل می‌کند، یعنی دارد مجلس می‌گوید که شما بیش از توان خودتان بیایید تسهیلات بدهید، این را ما اثبات می‌کنیم که این تکلیف مالایطاق نیست، عین قدرتی است که بانک‌ها دارند و اگر برویم سراغ تسهیلات این‌ها، حساب بکنیم به نسبت به سپرده‌گذاری‌هایی که به صورت قرض‌الحسنه شده و جاری وجود دارد که رسوب این‌ها باید برگردد.

۵۰۰ هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج هستند

از سوی دیگر سارا جلالی، معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی، در برنامه "میز اقتصاد" اعلام کرده بود که پرداخت‌های وام ازدواج و فرزندآوری در سال جاری به طرز قابل توجهی افزایش یافته است. از ابتدای سال، ۱۱۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات به ۳۵۳ هزار نفر پرداخت شده که این رقم معادل ۱۳۹ درصد از سهمیه ابلاغی است.

در حال حاضر ۳۴۸ هزار نفر در صف انتظار دریافت وام ازدواج قرار دارند و با تغییرات جدید در سامانه، متقاضیان می‌توانند به صورت ۲۴ ساعته و بدون نیاز به مراجعه در زمان‌های مشخص، بانک عامل خود را انتخاب کنند. ۴هزار متقاضی  هم در صف ذخیره بانک ها هستند که  پیش ثبت نام کرده و اقدام به انتخاب بانک مد نظر خود کرده  اند که بعد از باز شدن  سهمیه بانک ها به صورت هوشمند به بانک عامل هدایت می شوند. ۴۰ هزار  نفر هم در سامانه ثبت نام کرده اما بانک عامل را انتخاب نکرده اند که در مجموع ۵۰۰ هزار متقاضی در صف انتظار برای دریافت وام ازدواج داریم.

اقدامات بانک مرکزی برای کوتاه‌شدن صف وام ازدواج 

برآوردها نشان می‌دهد برای پرداخت وام ازدواج 800 هزار میلیارد تومان منابع مورد نیاز است. در حالی که توان پرداخت شبکه بانکی بیش از 300 هزار میلیارد تومان نیست. بانک مرکزی برای رفع این مشکل مکاتباتی با مجلس انجام داد تا زمینه برای تامین منابع و کاستن از صف متقاضیان فراهم شود. هر چند این منابع کافی نبوده و نیاز است تا منابع دیگری به جز منابع بانکها برای پرداخت تسهیلات ازدواج به شبکه بانکی تزریق شود .

اما بانک مرکزی برای کاستن از صف متقاضیان وام ازدواج و فرزندآوری تدابیر خاصی نیز به کار گرفته است. به طوری که سال گذشته با وجود معافیت دو بانک قرض‌الحسنه مهر و رسالت از پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزند اوری با رایزنی انجام شده این دو بانک نیز به بانک‌های پرداخت کننده این تسهیلات افزوده شدند.

بانک مرکزی در عین حال برای استفاده حداکثری از منابع شبکه بانکی علاوه‌بر سپرده‌های قرض الحسنه پس‌اندار، سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری را نیز برای پرداخت وام ازدواج درگیر کرد و تا ۵۰ درصد تغییر در مانده حساب جاری بانک‌ها به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری و اشتغال را در ابلاغیه سهمیه بانک‌ها لحاظ نموده است.