به گزارش اکوایران، رشید قانعی، مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) صبح امروز (دوشنبه، 11 مهر) در آیین امضای تفاهمنامه همکاری با انجمن تولیدکنندگان مستربچ و آمیزه‌های پلیمری ایران یکی از برنامه‌های جدی هلدینگ خلیج فارس را تکمیل زنجیره ارزش و بالابردن ارزش افزوده محصولات این شرکت عنوان کرد و گفت: معمولاً در بنگاه‌های بزرگ همه اقدامات از فکر تا طراحی، برنامه‌ریزی، اجرا و تأمین مالی را خود به عهده می‌گیرند و کمترین ارتباط را با سازمان‌های مردم‌نهاد دارند، در حالی که بسیاری از این سازمان‌ها از لحاظ تخصصی، بسیار حرفه‌ای‌تر و چابک‌تر عمل می‌کنند و این به عنوان یک واقعیت در هلدینگ خلیج فارس پذیرفته شده است.

وی استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بیرونی، خصوصی و مردمی را به عنوان یک اولویت برشمرد و تأکید کرد: تلاش‌مان این است که بیشتر نقش پشتیبان، هدایتگر و تأمین‌کننده سرمایه را داشته باشیم و فعالیت‌های اصلی را به بخش خصوصی بسپاریم.

مدیرعامل گروه پترول با ابراز تأسف از اینکه اغلب محصولات تولیدی و صادراتی واحدهای پتروشیمی کشور به صورت خام یا پودر هستند و ارزش افزوده بالایی ندارند، گفت: بر اساس تفاهم‌نامه همکاری که امروز به امضا می‌رسد، از ظرفیت‌های انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاندینگ استفاده خواهیم کرد، چرا که علی‌رغم اینکه بخش خصوصی سرمایه‌گذاری هنگفتی را در این بخش انجام داده، به خاطر سازوکارهای اشتباه حاکم بر کشور و گپ به وجود آمده در بازارهای صادراتی، ظرفیت  تولیدکننده واقعی خالی مانده است.

 

توقف چندین دهه‌ای سبد محصولات هلدینگ خلیج فارس

قانعی درباره جزئیات تفاهم‌نامه همکاری با انجمن تولیدکنندگان مستربچ و آمیزه‌های پلیمری ایران گفت: در این تفاهم‌نامه چند موضوع از جمله طراحی محصولات آتی، توسعه کسب و کار و و ورود به ترندها و روندهای بازار جهانی دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هلدینگ خلیج فارس به عنوان بزرگ‌ترین بنگاه پتروشیمی و بورسی کشور شناخته می‌شود، گفت: علی‌رغم اینکه صنایع دنیا با پیشرفت‌های چشمگیری مواجه بوده‌اند و اکثر صنایع فلزی به سمت صنایع پلیمری حرکت کرده‌اند، اما سبد محصولات متنوع این هلدینگ چندین دهه با توقف مواجه بوده است.

مدیرعامل گروه پترول یکی از دلایل عقب‌ماندگی هلدینگ خلیج فارس را عدم هماهنگی این محصولات با تکنولوژی روز عنوان کرد و گفت: برنامه‌ریزی شده تا با استفاده از ظرفیت فکری و تحلیلی انجمن تولیدکنندگان مستربچ و آمیزه‌های پلیمری ایران در طراحی محصولات آتی گام برداریم.

رشد قانعی گفت: هلدینگ خلیج فارس این آمادگی را دارد که با کمک این انجمن در کشورهای همسایه از جمله روسیه و ترکیه که بازار جذابی برای ایران دارند سرمایه‌گذاری‌های مشترکی انجام شود.

 

فاصله صنعت پلاستیک کشور با آمارهای جهانی

رئیس هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان مستربچ و آمیزه‌های پلیمری نیز در این آیین اظهار کرد: توسعه صنعت پتروشیمی یکی از محورهای کلیدی و اولویت‌های کشور محسوب می‌شود، چرا که زنجیره کاملی از مواد خام، محصولات میانی و محصولات نهایی در این کشور وجود دارد.

سعید زکایی با ابراز اینکه متأسفانه صنعت پلیمر کشور هنوز به جایگاه اصلی خود نرسیده است، گفت: میانگین ارزش صادراتی محصولات پلاستیکی کشور حدود 1500 دلار برآورد می‌شود که با میانگین جهانی و کشورهای پیشرو فاصله زیادی دارد.

وی سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی در این بخش را موجب افزایش ارزش دلاری هر تن از محصولات پلاستیکی کشور عنوان و اظهار کرد: انجمن تولیدکنندگان مستربچ و آمیزه‌های پلیمری شناخت کاملی از بازارها و کالاهای جدید دارد و بیشتر اعضای این انجمن از شرکت‌های دانش‌بنیان هستند، بنابراین می‌توانند مکمل بسیار خوبی برای رصد ترندهای روز جهانی و شناسایی و شناساندن نیازهای جدید بازار باشند.