خبرگزاری بلومبرگ به نقل از یک فرد مطلع اعلام کرده است که کرملین در حال تهیه فرمان ریاست جمهوری است تا فروش نفت این کشور را به هرکسی که در طرح سقف قیمتی نفت اروپا شرکت کند منع کند.

این فرمان معامله با کشورها و شرکت هایی که به مکانیسم اعمال سقف قیمتی می‌پیوندند ممنوع می‌کند به گفته این شخص اساساً این طرح، هرگونه اشاره به سقف قیمت در قراردادهای نفت خام و محصولات روسیه را ممنوع می کند و بارگیری به مقصد کشورهایی که این محدودیت ها را اعمال کنند منع می‌کند.

اعضای اتحادیه اروپا در تلاش هستند تا برای تعیین سقف قیمت نفت خام روسیه به توافق برسند، دیپلمات‌ها روز جمعه مذاکرات را در باره پیشنهاد سقف قیمتی در حدود ۶۵ دلار در هر بشکه به تعلیق در آوردند، محدوده قیمتی فوق بسیار بالاتر از قیمت نفت خام اصلی صادراتی روسیه است، اختلافات درباره محدوده سقف قیمتی نفت در اتحادیه اروپا همچنان پابرجاست و مذاکرات به روز دوشنبه موکول شده است.

مشخص نیست که تعیین سقف قیمتی نفت و فرمان کرملین چه تأثیری بر تجارت خواهد داشت، اروپا و حامیان اصلی این اقدام، از خرید نفت روسیه خودداری می‌کنند و این خبر، مصرف کنندگان عمده مانند هند را هدف قرار می‌دهد که در صورت پرداخت بیشتر از سقف تعیین شده برای نفت خام روسیه، نمی‌تواند به بیمه غربی و سایر خدمات حمل و نقل دسترسی داشته باشد.

در نقطه مقابل، ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه و چندین مقام دیگر در موارد متعدد گفته‌اند که روسیه برای کسانی که به طرح سقف قیمت می‌پیوندند سوخت تأمین نخواهد کرد، الکساندر نواک معاون نخست وزیر در ابتدای هفته قبل گفت که این کشور به سمت عرضه به شرکای بازارمحور و یا کاهش تولید حرکت خواهد کرد.

هند، ترکیه و سایر خریداران بزرگ نفت روسیه که تا کنون در طرح سقف قیمتی ثبت نام نکرده‌اند به نظر رسد در ادامه برای خرید نفت روسیه مشکلی نداشته باشند زیرا محدوده‌های قیمتی اعلام شده در حال حاضر بالاتر از قیمت خرید این کشورهاست.