به گزارش اکوایران، داده‌های شرکت مسؤولیت محدود ورتکسا که توسط بلومبرگ گردآوری شده نشان می‌دهد که در ۲۴ روز اول ماه نوامبر (دهم آبان تا سوم آذر)، اتحادیه اروپا و بریتانیا تقریبا نیمی از سوخت دیزلی خود را از راه دریا از روسیه دریافت کرده اند. میزان اتکا به سوخت روسیه از ماه اکتبر که اعتصابات، پالایش نفت فرانسه را تحت تأثیر قرار داده افزایش یافته است.

IMG_20221130_120316_789

بر اساس داده های ورتکسا در ۲۴ روز ابتدایی ماه نوامبر، در مجموع ۱.۳۴ میلیون بشکه سوخت در روز تحویل اتحادیه اروپا و بریتانیا شده است که نشان می دهد مجموع واردات نسبت به ماه اکتبر به شدت کاهش پیدا کرده است ولی همچنان بالاتر از میانگین ده ماهه ابتدایی سال است.

 از پنجم فوریه (۱۶ بهمن) واردات گازوئیل و سایر محصولات پالایش شده از روسیه از طریق دریا توسط تحریم های اتحادیه اروپا قطع می شود، ولی این کشور همچنان بزرگترین تامین کننده خارجی انرژی بلوک اتحادیه اروپا است و این بدین معنی است که خریداران اگر نتوانند بشکه های بیشتری از سایر نقاط جهان تامین کنند تا شکاف به وجود آمده پر شود با بحران شدید مواجه خواهند شد.

  اتحادیه اروپا و بریتانیا از تاریخ یکم تا ۲۴ نوامبر به طور میانگین روزانه حدود ۶۰۰ هزار بشکه سوخت دیزلی را از روسیه دریافت کرده اند که ۴۵ درصد از حجم تمام واردات است،این مقدار در ماه اکتبر ۳۴ درصد بوده و میانگین ده ماهه ابتدایی سال ۵۱ درصد است.

IMG_20221130_120327_217

صادرات بندر پریمورسک دریای بالتیک(یک منطقه مهم روسی) در ماه گذشته بهبود چشمگیری داشته و در ماه آینده بیشتر خواهد شد.

 مقدار قابل توجهی از صادرات محصولات از راه دریای کشور روسیه وارد منطقه آمستردام- روتردام- آنتورپ(ARA)  می شود که قطب تجارت نفت شمال غرب اروپاست.

دسامبر آخرین ماهی است که تاجران گازوئیل بازار اصلی آتی دیزل اروپا، اجازه دارند تا سوخت فیزیکی روسیه را از طریق این قرارداد ها به انبارهای ذخیره سازی در منطقه ARA تحویل دهند.

از ماه ژانویه دیگر محصولات نفتی روسیه توسط اتحادیه اروپا دریافت نخواهد شد.‌ فرانسه، آلمان و لهستان دیگر واردکنندگان محموله های گازوئیل از روسیه هستند.

در حالی که اتحادیه اروپا برای یافتن منابع جایگزین محموله های انرژی روسیه تحت فشار است روسیه نیز نیاز دارد تا مقاصد صادراتی جدیدی را برای محصولات خود جایگزین کند. ترکیه، مراکش و تونس خریداران قابل توجه محموله های روسی هستند.

IMG_20221130_120311_733

روسیه همچنین حجم زیادی از سایر فرآورده های نفتی را صادر می کند، نفتا یک فرآورده نفتی است که می توان از آن برای برای ساخت بنزین استفاده کرد و همچنین به عنوان ماده اولیه در صنعت پتروشیمی نیز استفاده می شود.

نفت کوره هم که باقی مانده فرآیندهای پالایش نفت است برای تهیه سوخت کشتی استفاده می شود. مجموع محموله های نفتی روسی در این ماه به بالاترین میزان از از ماه فوریه که روسیه به اوکراین حمله کرد می رسد.

یک قانونگذار ارشد از اتحادیه اروپا اعلام کرده است که این اتحادیه به بودجه بیشتری برای مستقل شدن از گاز روسیه و همزمان حفاظت از خانواده ها و شرکت ها در برابر بحران انرژی نیاز دارد.ایرنه تیناگلی، رییس کمیته امور اقتصادی و پولی اتحادیه اروپا، در مصاحبه خود با بلومبرگ اعلام کرد که منابع پیشنهادی فعلی برای برطرف کردن مشکل استقلال انرژی از روسیه و جبران کمبود آن کافی نخواهد بود. او در ادامه اضافه کرد که پیشنهادها از طرف کمیسیون اروپا به عنوان بازوی اجرایی اروپا بسیار مفید و ارزشمند خواهد بود.

کمیته وی و کشورهای عضو در حال مذاکره درباره پیشنهادی هستند که به نام تقویت مجدد اتحادیه اروپا شناخته می شود. تا بتوانند از وام های استفاده نشده صندوق بهبود پاندمی اتحادیه اروپا تا سقف ۲۲۰ میلیارد یورو (۲۲۸ میلیارد دلار) و ۲۰ میلیارد یورو یارانه انرژی اتحادیه اروپا برای تقویت زیرساخت های انرژی اتحادیه اروپا استفاده کنند.

اورسلا فون در لاین رییس کمیسیون اتحادیه اروپا، در ماه گذشته اعلام کرد که ممکن است بودجه بیشتری با توجه به نیازهای گسترده در قاره پیشنهاد شود اما سازمان او هنوز درحال ارزیابی میزان شکاف سرمایه گذاری و نحوه تامین منابع مالی اضافی است.

تیناگلی گفت که بودجه محدود اتحادیه اروپا که در حدود یک درصد تولید ناخالص داخلی بلوک است برای مقابله با چالش های متعدد پیش روی اتحادیه اروپا از انرژی گرفته تا امنیت کافی نیست. او افزود که که اتحادیه اروپا باید در مورد منابع مشترک اضافی مانند استقراض مشترک مذاکره کند. و اعلام کرد که نمی‌داند انرژی و سرمایه سیاسی کافی برای پیشرفت در مسئله امنیت و انرژی وجود دارد یا خیر؟