به گزارش اکوایران، آب سنندج - مرکز استان کردستان - سال‌هاست از وضعیت نامطلوبی رنج می‌برد و طعم و بوی آب شرب این شهر منجر به نارضایتی مردم شده بود. با تلاش مردم و اعلام نارضایتی از این مشکل، وزارت نیرو و مسئولان استانی به فکر افتادند و طرح سامانه انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج تصویب شد.

این طرح تا پایان دولت دوازدهم تکمیل نشد و به بهره‌برداری نرسید و دولت سیزدهم موظف شد طرح را به اتمام برساند که امروز در نخستین برنامه سفر رئیسی به کردستان، به طور رسمی به بهره‌برداری رسید.

بر اساس اعلام دولت، اجرای پروژه آبرسانی از سامانه انتقال آب سد آزاد کردستان به تصفیه‌خانه سنندج از ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۹ آغاز شده بود و تا پایان دولت دوازدهم ۱۵ درصد پیشرفت داشت. برای اجرای این پروژه ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

خبرگزاری دولت درباره جزئیات این طرح نوشته است: «طول کلی مسیر پروژه آبرسانی به شهر سنندج حدود ۶۰ کیلومتر و ارتفاع پمپاژ اولیه ۴۸۰ متر است که در این میان ۲۸ کیلومتر از این مسیر با لوله‌های فولادی به قطرهای ۱۴۰۰ و ۱۲۰۰ میلی‌متر منشعب شده و با بهره‌برداری از آن سالانه امکان انتقال ۵۷ میلیون مترمکعب آب به تصفیه‌خانه آب شهر سنندج برای جمعیتی معادل ۷۰۰ هزار نفر، در افق سال ۱۴۲۵ ایجاد شده است.»

عبور مسیر خط انتقال از مناطق سخت‌گذر و در مسیرهای با وضعیت جغرافیایی سخت و ترانشه‌هایی به ارتفاع ۲۰ متر، موجب تعریض جاده‌های روستایی و بهره‌مندی این روستاها از خدمات زیربنایی شده است.

در این طرح سیستم کنترل یکپارچه سامانه انتقال آب و همچنین ایستگاه تقلیل فشار از ۲۷ به ۲ برای اولین‌بار در دیسپاچینگ انتقال آب کشور طراحی و راه‌اندازی شده و طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی آن به طور کامل توسط متخصصان، کارشناسان ایرانی و زنجیره‌های تولیدکنندگان داخلی شامل قطعه‌سازان استان کردستان انجام شده است.