به گزارش اکوایران، قیمت گاز طبیعی اروپا سال جدید را با رشد جزئی آغاز کرد، نقدینگی در تعطیلات سال نو میلادی کاهش پیدا کرده و چشم‌انداز آب و هوای معتدل‌تر سال جاری در کنار آن باعث شده قیمت گاز دستاوردی جزئی را ثبت کند.

معاملات آتی معیار روز دوشنبه، پس از سقوط به پایین‌ترین سطح از پیش از زمان حمله روسیه کمی رشد کرد. آب و هوای معتدل و ذخایر ال‌ان‌جی فراوان نگرانی‌های اروپا را کاهش داده است‌. هواشناسی پیش‌بینی کرده بیشتر مناطق اتحادیه در دو هفته آینده دمایی بیشتر از متوسط دمای فصلی را تجربه خواهند کرد، ولی با این وجود اتحادیه اروپا همچنان باید ذخایر خود را با دقت برای عبور از زمستان مدیریت کند.

1003x-1 (3)

پس از یک سال نوسانات قیمتی شدیدی که در قیمت گاز وارداتی اروپا در بحبوحه جنگ اوکراین در مرزهای اروپا به وقوع پیوست، سال ۲۰۲۳ موقعیت‌های جدیدی را برای ارزیابی در برابر اروپا قرار می‌دهد، زیرا این اتحادیه به دنبال جایگزین‌هایی برای جریانات گازی محدود‌شده روسیه است. در بحبوحه رشد قیمت گاز هم واردات گاز مایع به اروپا کمک کرد تا قیمت‌های معیار ماه دسامبر را ۴۷ درصد کاهش دهد.

روز دوشنبه قیمت و حجم معاملات به دلیل تعطیلات در بریتانیا، نزولی بوده است.

دمای معتدل‌تر زمستان برای یک دوره طولانی، همراه روند معمول کاهش تقاضای صنعتی در پایان سال، به ناحیه اروپا کمک خواهد کرد تا پایان فصل ذخیره‌سازی خوبی انجام دهد.

اولاف شولتز - صدراعظم آلمان - گفته بحران انرژی ناشی از حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین، آزمایش بزرگی برای بزرگترین قدرت اقتصادی اروپا بود. او از شهروندان کشورش خواست تا در ماه‌های آینده هم به صرفه‌جویی مصرف انرژی ادامه دهند.

ذخیره‌سازی گاز اروپا در هفته گذشته به ۹۰ درصد رسید، در حالیکه میانگین پنج ساله ذخیره‌سازی ۷۳ درصد بوده است.

شولتز در سخنرانی سال نو خود خطاب به مردم گفت پایانه‌های جدید واردات ال‌ان‌جی، آلمان و اروپا را برای مدت طولانی از گاز روسیه بی‌نیاز می‌کند.

از سوی دیگر، معاملات آتی گاز هلند برای ماه آینده در آمستردام با ۰.۹ درصد افزایش به ۷۷.۰۲ یورو در هر مگاوات ساعت رسید.