به گزارش اکوایران، نفت وست تگزاس اینترمیدیت بزرگترین کاهش دو روزه از ماه مارس را در این هفته ثبت کرد و پس از آن با کمی بهبود در محدوده ۷۳ دلار در هر بشکه قرار گرفت. افزایش موارد کووید-۱۹ در سراسر چین چشم‌انداز تقاضای کوتاه‌مدت نفت را تیره کرده و خوش‌بینی‌ها از بهبود مصرف در بزرگترین مصرف‌کننده نفت جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کاهش قیمت نفت در سال جدید میلادی به دلیل کاهش نقدینگی تشدید شده و همین مسأله معاملات آتی نفت را دستخوش نوسانات شدید کرده است.

سرمایه‌گذاران در حال بررسی اظهارنظر محتاطانه درمورد نشست ماه قبل فدرال رزرو هستند که وعده کاهش تورم بدون رکود سنگین در بازار را داده بود.

«جان رونگ بین» - استراتژیست بازار در IG Asia PTE - گفته نشانه‌های هشداردهنده رکود اقتصادی جهان، بهبود ضعیف اقتصاد چین با افزایش موارد ابتلا و کاهش ریسک در جهان، همه کاتالیزورهایی هستند که قیمت نفت را کنترل کرده‌اند.

اسپرد نفت تایید می‌کند که عرضه نفت در کوتاه‌مدت کافی است. شکاف بین قراردادهای متوالی برای نفت وست تگزاس اینترمیدیت و نفت برنت روند نزولی در هر دو بازار را تایید می‌کند. این اتفاق در حالی است که جریان نفت روسیه بعد از تحریم‌هایی که بر این کشور به خاطر جنگ اوکراین اعمال شده، محدود است.

قیمت‌ها

نفت وست تگزاس اینترمیدیت تا ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه بعدازظهر با ۱.۳ درصد افزایش به ۷۳.۶۹ دلار در هر بشکه رسید.

در سنگاپور پس از ثبت ۵.۳ درصد کاهش در روز چهارشنبه، نفت برنت برای تسویه ماه مارس ۱.۱ درصد افزایش یافت و به ۷۸.۶۸ دلار در هر بشکه رسید.

ذخایر نفت خام تجاری و موجودی بنزین ایالات متحده در هفته قبل ۳.۳ میلیون بشکه افزایش یافت اما عرضه گازوئیل و میعانات نفتی کاهش پیدا کرده است.

به گفته یک مقام رسمی در پادشاهی عربستان سعودی با ادامه توافق اوپک پلاس با هدف تثبیت بازارهای جهانی نفت، عربستان سعودی صادرات نفت خود را ثابت نگه داشته است.

این فرد که نخواست به دلیل حساسیت موضوع نامش فاش شود، گفته ریاض تقریبا ۷.۲۱ میلیون بشکه نفت به صورت روزانه در ماه دسامبر صادر کرده که نسبت به سطح ماه نوامبر تغییری نداشته است. این در حالی است که این سطح از تولید کمتر از هدف ۱۰.۴۸ میلیون بشکه‌ای تعیین‌شده توسط اوپک‌پلاس است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت و عربستان سعودی موسوم به اوپک‌پلاس در اواخر سال قبل میزان عرضه نفت را به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی به میزان قابل توجهی کاهش داد.

در حالیکه این تصمیم در ابتدا مورد انتقاد کاخ سفید قرار گرفته بود، ولی محدودیت‌ها به تعادل قیمت‌ها در میان ترس از رکود در ایالات متحده و عدم بازگشایی مناسب اقتصاد چین کمک کرده است. شاخص جهانی نفت برنت در اولین روزهای معاملاتی سال جدید کاهش قابل ملاحظه‌ای را نشان داد و با کاهش ۴ درصدی در روز چهارشنبه به زیر ۷۹ دلار در هر بشکه سقوط کرد.

هیأتی متشکل از کشورهای کلیدی در اوپک‌پلاس در یکم فوریه نشست نظارتی خواهند داشت. در همین حال شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان گفت که این ائتلاف موقعیت پیشگیرانه را برای حفظ تعادل قیمت در بازارها را کماکان حفظ خواهد کرد.

ردیابی نفتکش‌ها توسط بلومبرگ هم نشان می‌دهد که صادرات نفت عربستان در ماه دسامبر به طور میانگین ۷.۲۵ میلیون بشکه در روز بوده که ارقام گفته‌شده را تأیید می‌کند.