به گزارش اکوایران، یکی از عوامل موثر در ریزش بهای نفت خام این است که سرمایه گذاران نگران آینده اقتصاد ایالات متحده هستند، چرا که سیگنال هایی وجود دارد که فدرال رزرو نرخ های بهره را برای مدت طولانی تر از حد انتظار بالا نگه خواهد داشت که می تواند با فشار بر تقاضا باعث کاهش قیمت نفت شود. در معاملات جمعه در بازارهای امریکای شمالی معاملات آتی نفت خام آمریکا با 3.7 درصد کاهش 75.58 دلار در هر بشکه معامله شد، در حالی که قرارداد برنت با 3.5 درصد کاهش به 82.17 دلار در هر بشکه رسید.

داده های اقتصادی ایالات متحده نشان می دهد که تورم همچنان ثابت است

داده‌های اقتصادی اخیر از ایالات متحده نشان می‌دهد که تورم همچنان ثابت است و شاخص بهای مصرف‌کننده و تولیدکننده در ژانویه بالاتر از حد انتظار بوده است. علاوه بر این، خرده فروشی رونق گرفته است و بازار کار سالم است. همه این عوامل نشان می دهد که فدرال رزرو بار دیگر با افزایش نرخ بهره، یک فشار انقباضی دیگر را به بازارها وارد خواهد نمود. این دومین افزایش نرخ بهره در سال 2023 خواهد بود.

گذشته از این که افزایش دوباره نرخ بهره تقریبا مشخص است، حالا دوباره توجه سرمایه گذاران به شدت عمل فدرال رزرو دوخته شده است. بطوریکه رئیس فدرال رزرو کلیولند، لورتا مستر، اشاره کرد که یک "مورد اقتصادی قانع کننده" برای افزایش 50 امتیازی دیگر دیده است، و جیمز بولارد رئیس سنت لوئیس گفت که او رای دادن به چنین اقدامی را رد نمی کند. گلدمن ساکس، با این حال، افزایش نیم درصدی فدرال رزرو در ماه آینده را چندان محتمل نمی داند. این بانک سرمایه گذاری اکنون انتظار دارد که فدرال رزرو امسال سه بار دیگر نرخ بهره را هر کدام به میزان یک چهارم درصد افزایش دهد و انتظار می رود در ماه ژوئن افزایش دیگری نیز داشته باشد.

 

نگرانی های رکودی از اقتصاد ایالات متحده در اواخر امسال 

احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره این نگرانی را ایجاد کرده که اقتصاد ایالات متحده، که بزرگترین مصرف کننده نفت خام جهان است، در اواخر سال جاری میلادی به شدت کاهش یابد. علاوه بر تقاضا، داده‌هایی در این هفته وجود دارد که نشان‌دهنده افزایش ذخایر نفت آمریکا است که بیشترین میزان از سال 2021 محسوب می شود. علاوه بر این، افزایش شاخص دلار آمریکا که این هفته به بالاترین حد خود در شش هفته اخیر رسید، نفت را برای سرمایه گذاران خارجی گران‌تر می‌کند. و اینطور بنظر می رسد که همه این عوامل بر فشار بر قیمت ها افزوده است.

بهبود تقاضای چین در میان محدودیت‌های کووید

علیرغم عدم اطمینان در مورد اقتصاد ایالات متحده، نسبت به بهبود بالقوه تقاضای چین خوش بینی وجود دارد. چین دومین اقتصاد بزرگ جهان و بزرگترین واردکننده نفت خام است. با این وجود این کشور هنوز از تاثیر محدودیت‌های شدید کووید بهبودی نمایانی حاصل نکرده است. داده های منتشر شده در اوایل این هفته نشان داد که ترافیک هوایی مسافری چین در ژانویه 34.8 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. بانک خلق چین همچنین در روز جمعه یک افزایش نقدی کوتاه مدت به وام دهندگان ارائه کرد، زیرا بانک مرکزی چین به دنبال حمایت از اقتصاد پس از پایان قرنطینه های طولانی مدتی است که تقریبا برای سه سال بطول انجامی

راهنمای بیکر هیوز و داده های موقعیت یابی CFTC رویدادهای مهم جمعه

راهنمای بیکر هیوز در مورد تعداد سکوهای نفتی در حال کار در ایالات متحده و داده های مربوط به موقعیت های خرید و فروش CFTC طبق معمول در ادامه جلسه معاملاتی جمعه ارائه می شود. دنبال کردن این داده‌ها مهم خواهد بود، زیرا به سرمایه‌گذاران کمک می کند تا برای هفته آینده جهت‌گیری خود را مشخص نمایند.