به گزارش اکوایران، با افزایش خرید نفت تخفیف‌دار روسیه توسط چین، تولیدکننده‌های آفریقایی و آمریکای جنوبی بازار را از دست داده‌اند.

بنا بر گزارش بلومبرگ، بر اساس تحلیل داده‌های شرکت «کِپلر»، در حال حاضر، با افت ۲۷ درصدی صادرات نفت آنگولا به چین در سه هفته اول این ماه نسبت به کل فوریه سال گذشته، این کشور بیشترین ضربه را خورده است. حجم صادرات از ونزوئلا، نیجریه و بریتانیا نیز کاهش یافته است.

خصوصیت اصلی جاماندگان بازار این است که آن‌ها بیش‌تر نفت خام را از طریق بازارهای نقدی، مثل بورس، به مشتریان غیرثابت فروخته که خریداران را قادر می‌سازد برای نفع‌بردن از تفاوت قیمت‌ها، فروشنده خود را به راحتی عوض کنند. آمارهای کمپلر نشان می‌دهد که در عوض، صادرات عربستان سعودی که بر قراردادهای طولانی‌مدت استوار است توانسته که پابه‌پای تغییر بازار حرکت کند.

20230222_113936

ویکتور کاتونا، تحلیل‌گر ارشد گفت: به نظر می‌آید فروش بازارهای مالی پیش از همه آسیب دیده‌اند.

او افزود که صادرات آفریقای غربی به چین توسط نفت ترکیبی «یورالز» روسیه جایگزین شده؛ اما به نظر می‌رسد که برزیل بیشتر ضرر ببیند.

واردات چین از عمان و عمارات متحده عربی که فروش خود را عمدتاً از طریق قراردادهای بلندمدت انجام می‌دهند نیز نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

اما همچنان، محموله‌های آنگولا و برزیل می‌توانند مشتریان جدیدی در اروپا پیدا کنند؛ چراکه غربی‌ها از خرید صادرات روسیه امتناع می‌کنند. تنوع محصول این دو تولیدکننده به دلیل سطح بالای دیزلی آن‌ها، احتمالاً پرتقاضا خواهد بود.