به گزارش اکوایران مقامات آمریکایی درخصوص دستیابی چین به زنجیره کامل تامین انرژی پاک هشدار دادند. هفته گذشته کنفرانس انرژی CERAWeek در هیوستون آمریکا برگزار شد؛ در این نشست مقامات دولتی آمریکا در خصوص دستیابی کامل چین به زنجیره کامل انرژی‌های تجدیدپذیر هشدار دادند.

ظرف ماه‌های اخیر تنش میان ایالات متحده آمریکا و پکن بر سر مسائل گسترده‌ای از جاسوسی چین تا وضعیت تایوان و موضع چین در قبال جنگ روسیه در اوکراین افزایش یافته است.

جان پودستا، مشاور انرژی کاخ سفید در این کنفرانس گفت: چین در تولید مواد معدنی ضروری در انرژی‌های پاک، فرآوری آن‌ها و فناوری‌های بالادستی و تولید انرژی خورشیدی جایگاه ویژه و به‌سزایی در دنیا دارد.

وی ادامه داد: در حالی که ما توسعه در بخش انرژی‌های پاک را رها کرده و جایگاه خود را در این زمینه از دست داده‌ایم، چین جایگزین ما شد. اما باید این جایگاه را مجدد به دست آوریم.

از وابستگی در تامین انرژی دوری گزینید

جان پودستا و سایر مقامات شرکت‌کننده در این کنفرانس با اشاره به تبعات اقتصادی اتکای اروپا به سوخت روسیه، بر خطرات  تکیه بر رقبای جهانی تاکید کردند.

از زمان حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه 2022، مسکو عرضه گاز طبیعی به اروپا را مختل و سپس قطع کرد. افزایش هزینه انرژی در اروپا به تبع حمله روسیه به اوکراین باعث شد تا صنایع و مصرف‌کنندگان اروپایی ناگزیر به کاهش مصرف شوند. در عین  حال  دولت‌ها و شرکت‌های آب و ب رق برای  یافتن منابع جایگزین تلاش  کردند.

مدیران و مقامات اروپایی در این کنفرانس اذعان کردند که آسیب‌پذیری آن‌ها به دلیل وابستگی به قیمت گاز جهانی موضوعی  ادامه‌دار است.

جان پودستا، مشاور انرژی کاخ سفید به شرکت‌کنندگان در این همایش گفت: در شرایطی که دنیا به سمت اقتصاد کم کربن در حال حرکت است، باید  مطمئن شویم که زنجیره‌های تامین ما ایمن هستند و آنچه را که در خصوص سوخت‌های فسیلی روسیه رخ داد را مجدد تکرار نکنیم.

مارک هاچینسون، مدیر عامل صنایع آینده فورتسکیو نیز اضافه کرد: ایالات متحده آمریکا باید از عاقبت صنعت سوخت فسیلی در دنیا درس گرفته و ممطئن شود که به زنجیره امنی در تامین انرژی‌های پاک دسترسی  دارد.

دولت جو بایدن،  مشوق سرمایه‌گذاری داخلی در تولید انرژی‌های پاک در ایالات متحده آمریکا است. قانون کاهش تورم که سال 2022 در ایالات متحده به تصویب رسید، صدها میلیارد دلار مشوق برای شرکت‌هایی فراهم کرد که پروژه‌های جدیدی در خاک آمریکا افتتاح کنند.

علی‌رغم اظهارات ایالات متحده مبنی بر تشویق به جدایی تجارت با چین، این دو کشور در ماه های اخیر قراردادهای تامین انرژی بیشتری نسبت به قبل را در ارتباط با گاز طبیعی منعقد کرده‌اند.

حفظ رابطه، سرعت عبور از سوخت‌های فسیلی را افزایش می‌دهد

اگرچه مدیران انرژی شرکت‌کننده در کنفرانس انرژی CERAWeek بر ایجاد زنجیره تامین متنوع و مطمئن توافق کردند، اما تاکید داشتند که اگر ایالات متحده آمریکا بتواند روابط تجاری دوستانه خود با چین را حفظ کند، انتقال از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های پاک ساده‌تر میسر می‌شود.

اندی مارش، مدیرعامل شرکت پیل سوختی هیدروژنی پلاگ پاور گفت: من واقعا نگران هستم که چین نتواند راهی برای گفت‌وگو با چین پیدا کند و معتقدم برای آینده دنیا و کاهش دی‌اکسید کربن بسیار ضروری است که بتوانیم در خصوص موضوع حیاتی مانند آب‌وهوا با یکدیگر به توافق برسیم.

وی افزود: از طرف دیگر معتقدم که هر کشوری باید به استقلال انرژی خود توجه داشته باشد؛ در عین حال برای کشورهای لیبرال دموکرات برخورداری از زنجیره تامین یکپارچه و متنوع ضروری است.