به گزارش اکوایران، در ابتدای هفته هر بشکه نفت خام تا نزدیک ۷۷ دلار افزایش قیمت داشت. این از پیامدهای سقوط «بانک سیلیکون‌ولی» ارزیابی می‌شود که از زمان بحران مالی ۲۰۰۸ بی‌سابقه است.

طبق گزارش اقتصادی پایگاه بلومبرگ، اواخر روز یکشنبه مقامات ایالات متحده با هدف تقویت اعتماد به سیستم بانکی، تدابیری را اعلام کردند. گروه گلدمن‌سکس نیز درخواست خود از فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره را لغو کرد. این امر منجر به سقوط دلار شد و حاشیه سودی برای کامودیتی‌ها به وجود آورد.

در روزهای اخیر، معامله‌گران به شکل فزاینده‌ای حق بیمه زیادی را برای فروش نزولی در بازار پرداخت کرده‌اند؛ زیرا سقوط بانک سیلیکون‌ولی باعث شد بخواهند با فروش نزولی از خطر کاهش قیمت‌ها در امان باشند. هفته گذشته، حق بیمه قراردادها نسبت به خریدهای صعودی به بالاترین حد خود از ماه نوامبر رسید.

آشفتگی بانکی نوسانات بیشتری را به بازار نفت افزوده است که حتی در سال جاری نیز تحت تأثیر نگرانی‌ها از سیاست‌های پولی سختگیرانه آمریکا و خوش‌بینی در مورد بهبود اقتصادی چین است. چشم‌انداز اکثر فعالان بازار نفت در بلندمدت، گاوی (مطلوب) و صعودی است؛ زیرا طبق پیش‌بینی شرکت آرامکوی عربستان، تا پایان سال ۲۰۲۳، رکورد مصرف به ۱۰۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

«چارو چانانا» - استراتژیست بازار - می‌گوید: ترس از افزایش انقباض پولی و ریسک سرایت اختلالات مالی، نگرانی از ضعف تقاضا را افزایش داده است. او افزود که اقدامات رگولاتورهای ایالات متحده برای مقابله با پیامدهای سقوط بانک سیلیکون‌ولی به بازار فرصت نفس کشیدن داده است.

قرار است در هفته جاری سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و آژانس بین‌المللی انرژی گزارش‌های ماهانه بازار را منتشر کنند تا به سرمایه‌گذاران چشم‌اندازی از عرضه و تقاضا ارائه دهند.