اعلام جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی ایالات متحده مبنی بر اینکه پر کردن مجدد ذخایر استراتژیک نفت ممکن است چندین سال طول بکشد، چشم انداز تقاضا را تضعیف نموده است. علیرغم افزایش در هفته جاری با کاهش آشفتگی بخش بانکی، نفت خام برنت و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به ترتیب 92 سنت و 70 سنت کاهش یافتند.

آشفتگی بخش بانکی بر قیمت نفت تاثیر می گذارد

سقوط اخیر سهام بانکی در سراسر اروپا تأثیر منفی بر قیمت نفت داشته است. دویچه بانک و گروه UBS، به ویژه، تحت تأثیر نگرانی ها از ادامه بدترین مشکلات در این بخش از زمان بحران مالی 2008 قرار گرفته اند. حتی در ایالات متحده، جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده، یک جلسه برنامه ریزی نشده شورای نظارت بر ثبات مالی را در صبح جمعه برگزار کرد و نشان داد که این نگرانی ها چقدر گسترده است. علاوه بر این آقای پاول هم در سخنرانی خود پس از نشست فدرال رزرو در چهارشنبه گذشته اشاره کرد که بحران بانکی با فشار نرخ های بهره بالا می تواند به سرد کردن تنور تورم کمک نماید. همین امر موجب شده تا نگرانی های رکودی عمیق تر شود و تقاضای انرژی برای ادامه سال 2023 با اما و اگرهای زیادی روبرو گردد.

دلار قوی نفت را تحت فشار قرار می دهد

یکی دیگر از عواملی که بطور مستقیم بر بازار نفت در هفته های اخیر تاثیر دارد، نوسان شاخص دلار است که ارزش دلار امریکا را در برابر سبدی از ارزهای اصلی اندازه گیری می کند. هر چند بحران بانکی سرمایه گذاران را به توقف چرخه سیاست های انقباضی امیدوار کرده بود و شاهد کاهش نسبی شاخص دلار بودیم، با این وجود، با گسترش نااطمینانی در خصوص اقتصاد جهانی دلار بعنوان یک دارایی امن مطرح است و همین هم به آن کمک کرده تا بتواند خود را ریکاوری کند. از همین رو، قیمت نفت همچنین تحت فشار دلار قوی قرار گرفته که 0.6 درصد در برابر سایر ارزها در آخرین روز معاملات هفته افزایش یافت. این امر باعث می‌شود نفت خام برای دارندگان ارزهای دیگر گران‌تر شود و فشار نزولی بیشتری بر قیمت نفت وارد کند.

چشم انداز پر کردن مجدد ذخایر استراتژیک نفت 

می دانیم که تا پیش از این دولت ایالات متحده برای حفظ ثبات قیمت در دوران تورمی و همچنین برای کاهش عواقب قیمتی بیرون راندن روسیه از بازار نفت بطور فوق العاده یی عرضه نفت خود را در سال قبل افزایش داد و از ذخایر استراتژیک خود استفاده نمود. اکنون به گفته جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی ایالات متحده، در تازه ترین اظهاراتش طرح دولت بایدن برای پر کردن مجدد ذخایر استراتژیک نفت در شرایطی که قیمت ها در حدود 67 تا 72 دلار در هر بشکه یا کمتر از آن باشد ممکن است چندین سال طول بکشد تا محقق شود. این اطلاعیه این طور نشان می دهد که ایالات متحده ضرورتی برای ادامه افزایش عرضه ها نمی بیند و به همین دلیل چشم انداز تقاضا را کاهش داده و بر فشار نزولی بر قیمت نفت افزود.

کاهش تولید نفت روسیه آنچنان که انتظار می رفت قابل توجه نیست

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه از کاهش 500 هزار بشکه ای در روز تولید نفت روسیه خبر داد. با این حال، این کاهش از سطح تولید 10.2 میلیون بشکه در روز در ماه فوریه خواهد بود، به این معنی که روسیه قصد دارد بین مارس تا ژوئن تولید 9.7 میلیون بشکه در روز داشته باشد. این کاهش تولید بسیار کمتر از آنچه مسکو قبلاً نشان داده بود است. چرا که وابستگی روسیه به منابع حاصل از فروش نفت در شرایطی که تمهیدات اروپا توانست ثبات نسبی در بخش انرژی برای این قاره ایجاد کند عامل دیگری است که بازار را از احتمال کمبود عرضه دور کرده است.