به گزارش بلومبرگ، اتحادیه اروپا اولین گام‌های خود برای تشکیل ائتلافی از خریداران و فروشندگان انرژی را برمی‌دارد تا با متصل کردن دو طرف به یکدیگر، از انواع جهش‌های قیمتی - مانند آنچه سال قبل بازار انرژی را متلاطم کرد - جلوگیری کند.

ابزار جدید که خریداران را به هم وصل می‌کند با نام «اگریگیت اتحادیه اروپا» شناخته می‌شود و در ساعت ۹ صبح روز سه‌شنبه به وقت بروکسل به طور رسمی افتتاح شد.

زمانی که کمپانی‌ها می‌توانند شروع به ارائه پروژه تقاضای گاز خود کنند، برای بازه دوازده‌ماهه از ماه ژوئن بررسی شده است.

IMG_20230425_120812_566

فروشندگان بالقوه هم پس از جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها پیشنهادات خود را ارائه می‌کنند. هر دو طرف می‌توانند رقابت‌ها را به خوبی ببینند و معاملات را خودشان یا از طریق نمایندگان مخصوص خود انجام دهند.

اتحادیه اروپا در تلاش است رقابت میان خریداران گاز را کاهش دهد. پس از آنکه کاهش عرضه گاز از جانب روسیه موجب نوسان شدید قیمت شد، دولت‌ها مجبور به حمایت مالی از برخی از شرکت‌ها شدند.

در حالی که بحران انرژی بازار آتی گاز از زمان اوج خود در ماه آگوست بهبود پیدا کرده است، ولی همچنان خطرات عرضه ناشی از جنگ وجود دارد.

باید دید که آیا خریداران کلیدی گاز مانند یونیپر اس‌ای آلمان تا انجی اس‌ای فرانسه از این ابزار استفاده خواهند کرد یا خیر و این‌که این خریدها چه مقدار می‌تواند بزرگ باشد.

اروپا تصمیم گرفته تا مناقصات بیشتری را سازماندهی کرده و دولت‌ها را به جمع‌آوری ۱۵ درصد از ذخایر زمستانی خود ملزم کند.

«ماروس سفکوویچ» - نایب رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا - هفته گذشته اعلام کرد: هرچه تعداد شرکت‌کنندگان بیشتری وجود داشته باشد، شانس یافتن معاملات گاز جذاب بیشتر است. استفاده حداکثری از ابزار جدید باید باید انجام شود.

پس از تکمیل فرایند مناقصه، اتحادیه اروپا انتظار دارد اولین قراردادها با عرضه‌کنندگان، از ایالات متحده تا خاورمیانه و آفریقا، در محدوده ماه ژوئن امضا شود. برخی از کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا از جمله اوکراین نیز برای شرکت در این ائتلاف دعوت شده‌اند. به هرحال همچنان درباره آنکه ابزار جدید چگونه عمل خواهد کرد، شک‌ و تردید وجود دارد. «کیم تالوس» - مدیر مرکز تولان برای قانون انرژی - گفت: اگر خریداران بزرگ و فروشندگان بتوانند برای قیمت‌های بهتر به طور مستقیم مذاکره کنند، چرا باید از مکانیسم جدید اتحادیه اروپا استفاده کنند؟ مگر آنکه الزامی برای خریداران ملی به وجود بیاید.

آنچه تاکنون مشخص است، الزام به تجمیع تقاضا برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعمال خواهد شد و این الزام برای شرکت‌ها نیست.

«کاتیا یافیماوا» - محقق ارشد موسسه انرژی آکسفورد - این ابزار را بیشتر سیاسی ارزیابی می‌کند.

پس از جنگ روسیه کار اتحادیه اروپا برای تامین انرژی سخت‌تر شده است. علاوه بر گاز، تحریم واردات نفت روسیه از طریق دریا از جانب اروپا فرایند واردات نفت اروپا را دچار مشکل کرده و با از دست دادن منابع دائمی نفت روسیه، اروپا اکنون با از دست دادن منابع نفتی که از شمال عراق وارد می‌کرد و شوک کاهش عرضه اوپک پلاس دست و پنجه نرم می‌کند.

جریان واردات نفت اروپا از روسیه بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. محدودیت اروپایی‌ها در تامین نفت، اکنون با متوقف شدن صادرات نفت عراق از یک بندر ترکیه بیشتر شده است. محدودیت عرضه اوپک هم کار را سخت‌تر می‌کند. گریدهای روسی و عراقی نفت دارای چگالی و کیفیت گوگرد نزدیکی هستند و پالایشگاه‌های آسیایی به ویژه چین تقاضای این نفت - که به نفت ترش معرف است - را افزایش داده و برخی تحلیلگران ایجاد رقابت برای خرید نفت ترش میان اروپایی‌ها و آسیایی‌ها را پیش‌بینی می‌کنند.

از ماه گذشته صادرات ۴۵۰ هزار بشکه‌ای روزانه نفت از اقلیم کردستان به دلیل اختلاف در شیوه پرداخت، متوقف شده است. داده‌های ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد که روزانه حداقل ۱۶۹ هزار بشکه نفت از طریق بندر جیهان ترکیه به اروپا می‌رفت.

محدودیت‌های ایجاد شده قیمت نفت ترش را افزایش داده است و حتی گریدهای بصره عراق که به خاطر سطح گوگردشان تخفیف زیادتری در مقایسه با سایرین داشتند به محدوده‌ای رسیده که از نظر تاجران، گران است.