به گزارش اکوایران، اعضای اوپک در حال چانه‌زنی بر سر کاهش دوباره تولید خود هستند. در مورد مقدار کاهش احتمالی یا اینکه آیا واقعاً پس از اولین روز مذاکرات در وین توافقی حاصل خواهد شد یا نه، اطلاع کمی وجود دارد.

وزیران نفت کشورهای اوپک روز شنبه را در رفت‌وآمد بین هتل و مقر اوپک گذراندند. آن‌ها چیز زیادی در مورد ماهیت گفتگوها افشا نکرده اما اذعان داشتند که تا روز یک‌شنبه و حضور اعضای غیرعضو اوپک از جمله روسیه، به توافقی نهایی نخواهند رسید.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش در واکنش به نوسان تقاضا و بی‌ثباتی قیمت نفت تشکیل جلسه داده‌اند. برخی نمایندگان این گروه گفتند که محدودیت جدید عرضه کانون گفتگوها  بوده اما مقدار مقیاس آن هنوز مشخص نیست.

معلوم‌نبودن آن به این دلیل است که امارات متحده عربی به دنبال تغییر مبنای اندازه‌گیری کاهش تولید خود بود. نمایندگان گفتند که این موضوع برای برخی کشورهای آفریقایی به موضوع مناقشه تبدیل شد، زیرا محدودیت تولید بیشتر برای کشور خلیج‌فارس می‌تواند به ضرر آنها تمام شود.

نمایندگان گفتند که مذاکرات رسمی در مقر اوپک در روز شنبه به سیاست تولید نپرداخت و در عوض، بر مسائل داخلی تمرکز کرد. همچنین اعضای خلیج‌فارسی اوپک نشست جداگانه‌ای تشکیل دادند و وزرای آفریقایی نیز با شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی و رهبر غیررسمی این گروه گفتگو کردند.

امیر زمانی نیا، نماینده ایران در اوپک به خبرنگاران گفت: «همه گزینه‌ها روی میز است». نمایندگان گفتند که نتیجه نهایی این نشست همچنان معلوم نیست. حتی ممکن است جلسه بدون توافق بر سر کاهش تولید به پایان برسد.

نمایندگان اذعان داشتند که هم‌زمان با گفتگو میان وزرا، امارات از فرصت استفاده کرده تا معیار اندازه‌گیری محدودیت کاهش تولید این کشور را افزایش دهد. مدت‌ها است که امارات تلاش می‌کند تا از سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی که روی ظرفیت تولیدش انجام داده، بهره‌برداری کند؛ اما تا کنون به خاطر محدودیت‌های اوپک‌پلاس موفق به انجام این کار نشده است.

همچنین در مورد سهمیه چندین کشور آفریقایی که کاهش بلندمدت تولید باعث شده که مقدار خروجی آن‌ها بسیار پایین‌تر از حد رسمی اوپک‌پلاس قرار بگیرد، بحث‌هایی شکل گرفت. نمایندگان گفتند که عربستان سعودی بر این کشورها فشار می‌آورد تا تغییر معیارها را بپذیرند که در عمل، بخشی از سهمیه تولید استفاده‌نشده آنها را به امارات اختصاص خواهد داد.

رویکرد خرسی

تنها یک ماه پس از آخرین دور کاهش عرضه، اوپک‌پلاس طرح جدیدی برای کاهش تولید را در دست بررسی دارد. اعلام کاهش تولید در ماه آوریل باعث افزایش مختصر قیمت‌ها شد؛ اما از آن زمان، معامله‌گران نفت به دلیل ریسک اقتصاد جهانی علیه تقاضا، فروش استقراضی آتی نفت خام را افزایش داده‌اند. در ماه می، قیمت‌ها در نیویورک ۱۱ درصد کاهش داشت و در پایان ماه به حدود ۶۸ دلار در هر بشکه رسید.

حتی با افزایش قیمت‌ها در دو روز اول ژوئن، به دلیل نگرانی‌ها از بابت اقتصاد چین، نفت خام حدود ۱۴ درصد کمتر از حد اوج خود در اواسط آوریل بود. وقتی از عبدالعزیز بن سلمان که با کاهش تولیدهای قبلی به دنبال ضربه‌زدن به فروشندگان استقراضی بود، در مورد روند نزولی هفته گذشته سؤال شد، به سفته‌بازان که «مراقب باشید»!

این پیام برای تغییر رویکرد بازار کافی نبود. خصوصاً پس از اینکه الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه گفت که بعید است این گروه قدم جدیدی بردارد. او بعداً با تعدیل سخنش گفت که این گروه هر اقدامی که ضروری باشد را انجام خواهد داد.