به گزارش اکوایران، خبرنامه‌ای از مرکز پژوهش‌ها منتشر شده است که در برگیرنده مهمترین وقایع آبی از ابتدای سال تا انتهای خرداد است. این گزارش حاوی خبرهای عملیات‌های آبی در دست اجرا برای مقابله با بحران آب و وضعیت منابع تامین‌کننده آب شرب و کشاورزی است. 

قاعدتا برای مدیریت هر مسئله‌ای ابتدا باید به شناسایی و سنجش روندها پرداخت. گزارش مرکز پژوهش‌ها درحالی ارائه شده که هنوز آمار منظم و شفافی از وضعیت آب و بحران آبی در کشور وجود ندارد. 

پیروی همین موضوع مرکز پژوهش‌های مجلس به ارائه گزارشی از وضعیت آبی کشور و رویدادهای مهم آبی در سه ماه نخست سال پرداخته که به شرح زیر است:

رویدادهای مهم آبی در بهار 1402

1. حقابه ایران از رودخانه هیرمند توسط افغانستان رهاسازی نشده است. به همین دلیل وضعیت تامین آب شرب در مناطق جنوبی کشور خصوصا استان سیستان و بلوچستان بحرانی‌تر شده و ساکنین منطقه معترض شده‌اند.

2. عملیات انتقال آب از دریای عمان به نوار شرقی کشور شروع شده و 8 درصد پیشرفت داشته است. این عملیات در ابعاد 1790 کیلومتر طراحی شده و اعتبار تخصیص یافته به آن 3 میلیارد یورو است.

3. در بستر سد کرج که بزرگترین منبع تامین آب شرب تهران است، تحت تاثیر رگبارهای شدید بهاری زمین لغزش رخ داده و اتصال به سامانه‌های تامین آب رسانی قطع شده است.

4. طولانی‌ترین خط انتقال پساب به صنعت با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به طول 100 کیلومتر و با مبلغ 500 میلیارد تومان در یزد راه‌اندازی شده است. جایگزین شدن استفاده از پساب در صنعت یکی از الزامات مقابله با بحران آب است.

5. عملیات آبگیری سد مخزنی در استان سیستان بلوچستان با ظرفیت 345 میلیون متر مکعب آغاز شده است. سد مخزنی عموما سدی با مقیاس بزرگ است که با هدف ذخیره آب‌های در جریان مانند بارش‌های ناگهانی و شدید ساخته می‌شود. 

6. از شبکه‌های پایاب سدهای آیدوغموش، سهند و صومعه کبودین واقع در استان آذربایجان شرقی جهت آبرسانی به 1840 هکتار از اراضی کشاورزی، آب برداشت شده است.