به گزارش اکوایران، گزارش جدید موسسه منابع جهانی که هفته گذشته منتشر شد نشان می‌دهد که جهان با بحران بی‌سابقه آب مواجه است، به‌طوری‌که پنج کشور از جمله بحرین، قبرس، کویت، لبنان، عمان و قطر، با بحران کم‌آبی مفرط مواجه هستند.

طبق آنچه در گزارش میدل ایست آی آمده، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، اسرائیل،  مصر، یمن، ایران، اردن، تونس، عراق، هند، سوریه، مراکش، اریتره و الجزایر جزو 30 کشور اول با تنش آبی بالا هستند.

این گزارش می‌گوید: «داده‌های ما نشان می‌دهد که در حال حاضر 25 کشور سالانه در معرض تنش آبی بسیار زیادی قرار دارند، به این معنی که بیش از 80 درصد منابع آب تجدیدپذیر خود را برای آبیاری، دام، صنعت و نیازهای خانگی استفاده می‌کنند.»

حتی یک خشکسالی کوتاه‌مدت این مکان‌ها را در معرض خطر تمام شدن آب قرار می‌دهد و گاهی اوقات دولت‌ها را وادار می کند که شیرها را ببندند.

این گزارش نشان می‌دهد که ترکیه سی و نهمین تنش آبی در جهان را دارد. روز چهارشنبه از ساکنان استانبول خواسته شد مصرف آب خود را کاهش دهند، زیرا شهرهای بزرگ در سراسر کشور با بحران خشکسالی در بحبوحه دمای بالا دست و پنجه نرم می‌کنند.

اکرم امام اوغلو، شهردار استانبول، از 16 میلیون ساکن شهر خواست تا «هر قطره آب گران‌بهایی را که از شیر آب جاری می شود از هدر رفتن نجات دهند.» اظهارات او چند روز پس از آن صورت گرفت که اداره آب و فاضلاب استانبول (ISKI) داده‌هایی را منتشر کرد که نشان می‌داد سدهای این شهر تا اواسط آگوست تنها حدود 33 درصد پر بودند که پایین‌ترین میزان در 9 سال گذشته است.

مدیر کل ISKI Safak Basa هفته گذشته یک کمپین صرفه‌جویی در مصرف آب را برای جبران «خشکسالی فاجعه‌بار» که آنها تجربه می‌کنند راه‌اندازی کرد. وی به نقل از خبرگزاری‌های محلی گفت: «ما یک دوره خشکسالی را پشت سر می گذاریم؛ خشکسالی فاجعه‌باری را تجربه می‌کنیم که در آن رکوردهای دمایی واقعا شکسته شده است.»

افزایش سطح تنش آبی در سال 2050

بر اساس اطلس خطر آب قنات مؤسسه منابع جهانی، که در روز چهارشنبه منتشر شد، تا سال 2050، انتظار می‌رود که یک میلیارد نفر دیگر نیز با تنش آبی بسیار بالا زندگی کنند.

این گزارش پیش‌بینی می‌کند که تقاضای جهانی آب تا سال 2050 بین 20 تا 25 درصد افزایش می‌یابد، در حالی که انتظار می‌رود تعداد حوضه‌های آبخیز با تغییرات سال به سال، 19 درصد افزایش یابد. این بدان معناست که در خاورمیانه و شمال آفریقا، 100 درصد جمعیت تا سال 2050 با تنش آبی بسیار بالا زندگی خواهند کرد.

این یک مشکل نه تنها برای مصرف‌کنندگان و صنایع وابسته به آب، بلکه برای ثبات سیاسی است. در برخی کشورها چندین دهه مدیریت ضعیف آب و استفاده ناپایدار آب برای کشاورزی از هم اکنون باعث اعتراضات شده است - تنش هایی که تنها با تشدید تنش آبی تشدید خواهند شد.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که کمبود آب در این کشورها در درجه اول به دلیل عرضه محدود، همراه با نیازهای بخش‌های خانگی، کشاورزی و صنعتی است.

این گزارش خاطرنشان می کند که کمبود آب می‌تواند منجر به اختلال در صنایع، خاموشی انرژی و کاهش عملکرد کشاورزی شود.

این امر در هند مشهود است، جایی که از سال 2017 تا 2021، آب ناکافی برای خنک کردن نیروگاه‌های حرارتی منجر به از دست دادن 8.2 تراوات ساعت انرژی شد. این مقدار انرژی می‌توانست به مدت نیم دهه انرژی 1.5 میلیون خانه هندی را تامین کند.

بر اساس این گزارش، ثبات جهانی غذا در خطر است. در حال حاضر، 60 درصد از محصولات آبی جهان با فشار شدید آبی مواجه هستند، به ویژه محصولات اصلی مانند نیشکر، گندم، برنج و ذرت.

با این حال، برای تغذیه 10 میلیارد نفر پیش بینی شده تا سال 2050، کره زمین باید 56 درصد بیشتر از سال 2010 کالری غذایی تولید کند، مانعی که با افزایش محدودیت‌های آب و بلایای ناشی از آب و هوا مانند خشکسالی و سیل تشدید شده است.

برای بهبود مدیریت آب و کاهش تنش آبی، مؤسسه منابع جهانی می‌گوید کشورها می‌توانند سیاست‌های مدیریت آب خود را افزایش دهند، حفظ آب را در کشاورزی ترویج کنند، استراتژی‌های جامع منابع آب را اجرا کنند و زیرساخت‌های آب را با استفاده از روش‌های سازگار با محیط زیست و زیرساخت‌های سبز تقویت کنند.

این گزارش می‌گوید موسسات مالی بین‌المللی و سایر اعتباردهندگان باید به فکر آغاز طرح‌های کاهش بدهی استراتژیک، مانند مبادلات بدهی در برابر طبیعت، یا بخشودگی بدهی‌ها در ازای تعهد برای تامین منابع مالی تنوع زیستی یا زیرساخت‌های قوی باشند.

علاوه بر این، منابع انرژی محتاطانه آب باید در اولویت قرار گیرند و شهرها باید برنامه‌های اقدام شهری مقاوم‌سازی آب را توسعه دهند. کشاورزان باید به محصولات کم‌مصرف روی آورند یا از روش‌هایی مانند آبیاری بارانی یا قطره‌ای در مقابل مزارع غرقابی استفاده کنند.