به گزارش اکوایران، واشنگتن طی سه ماه گذشته نیروهایی را به منطقه اعزام کرده تا به زعم خود نیروهای ایرانی را از آنچه هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری می‌نامد، منصرف کند.

طبق آنچه در گزارش وال استریت ژورنال آمده، ارتش آمریکا اعلام کرد که کشتی‌های جنگی و تفنگداران دریایی بیشتری را به خاورمیانه می‌فرستد تا بر اساس ادعای خود، ایران را از تصرف کشتی‌های بیشتر در منطقه بازدارد.

واکنشی به ایران؟

پس از اینکه نیروی دریایی ایالات متحده در اوایل ماه جاری تلاش های ایران را برای توقیف دو نفتکش در آب‌های بین المللی در خلیج عمان خنثی کرد، پنتاگون اعلام کرد، لوید آستین، وزیر دفاع، دستور اعزام نیروهای جدید به منطقه را داده است. یک مقام نظامی ایالات متحده ادعا کرد که این اقدام در پاسخ به یک تهدید جدید خاص نیست، بلکه در پاسخ به اقدامات ایران بوده است.

بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال، متحدان خاورمیانه‌ای آمریکا را تحت فشار قرار داده‌اند تا اقدامات بیشتری برای مقابله با ایران انجام دهد -ایران طی یک هفته در بهار امسال دو نفتکش را توقیف کرد که یکی از آنها نفت خام کویت را به هیوستون حمل می‌کرد. امارات متحده عربی از عدم واکنش ایالات متحده به توقیف نفتکش‌ها توسط ایران در اوایل سال جاری ابراز ناامیدی کرد و از پنتاگون خواست تا نیروهای بیشتری را به خلیج فارس بفرستد.

ایالات متحده طی سه ماه گذشته مجموعه‌ای از نیروها را به خاورمیانه اعزام کرده است تا نیروهای نظامی ایران را از آنچه ایجاد اختلال در حرکت کشتی‌های تجاری در منطقه می‌نامد، منصرف کند. در اوایل آوریل، قبل از اینکه ایران دو نفتکش را توقیف کند، ایالات متحده یک زیردریایی موشک هدایت‌شونده را به دریای سرخ فرستاد. پس از این توقیف، ایالات متحده یک ناوشکن موشک هدایت‌شونده را به منطقه اعزام کرد و از هواپیماهای تجسسی برای نظارت دقیق بر فعالیت نیروی دریایی ایران در اطراف یک نفتکش در خلیج عمان استفاده کرد.

حتی با وجود تحرکات جدید، حضور نظامی ایالات متحده در خاورمیانه بسیار کم‌تر از نیروهای مستقر در آنجا در طول جنگ‌های عراق و افغانستان خواهد بود، زیرا پنتاگون در سال‌های اخیر به دنبال تغییر تمرکز استراتژیک خود به سمت چین و روسیه بوده است. اما طبق ادعاهای مقامات آمریکایی، اقدامات ایران در خلیج فارس، پنتاگون را بر آن داشته است تا نیروها را به خاورمیانه برگرداند.

ادعای مقامات آمریکایی دربارهٔ هم‌دستی ایران با روسیه

علاوه بر این، جنگنده‌های روسی آزار و اذیت هواپیماهای آمریکایی بر فراز سوریه را تشدید کرده‌اند، چیزی که مقامات آمریکایی گفته‌اند که به نظر می‌رسد تلاش مسکو برای تحت فشار قرار دادن ایالات متحده برای عقب‌نشینی از منطقه است. مقامات آمریکایی می گویند که ایرانی‌ها در این مورد با روس‌ها هم‌دستند.

ژنرال الکسوس گرینکویچ نیروی هوایی که بر عملیات نظامی آمریکا در ماه گذشته در آسمان های جنوب شرق آسیا و کشورهای جنوب شرق آسیا و خاورمیانه نظارت می‌کند، گفت: «ایرانی ها مطمئناً می‌خواهند ائتلاف از سوریه خارج شود و آنها می‌خواهند آزادی عمل داشته باشند تا گروه های همسو با ایران سلاح‌های متعارف پیشرفته و کشنده را در سراسر سوریه برای اهداف خود جابجا کنند». تلاش‌های ایالات متحده برای بازدارندگی ایران تاکنون تأثیر محدودی داشته است.

در اوایل ماه جاری، نیروی دریایی آمریکا دو تلاش جداگانه نیروهای ایرانی برای توقیف دو نفتکش تجاری را خنثی کرد. روز بعد، نیروی دریایی گفت، نیروهای ایرانی سومین کشتی تجاری مظنون به قاچاق نفت را توقیف کردند. 

ایالات متحده اکنون تلاش بیشتری برای مقابله با ایران انجام می‌دهد. در اوایل این هفته، پنتاگون اعلام کرد که پیشرفته‌ترین جنگنده جت خود -اف35- را به منطقه می‌فرستد. اکنون پنتاگون یک گروه آمادگی آبی خاکی دریایی و واحد اعزامی دریایی را با حداقل دو کشتی و حداکثر 2500 تفنگدار دریایی اعزام می‌کند.

ژنرال اریک کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده، گفت که نیروهای جدید به «حفاظت از جریان آزاد تجارت بین‌المللی کمک می‌کنند، نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین را حفظ می‌کنند و از فعالیت‌های [به ادعای او] بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه جلوگیری می‌کنند.»

به ادعای ارتش آمریکا در دو سال گذشته، ایران نزدیک به 20 کشتی تجاری را در منطقه هدف قرار داده است. تلاش‌های آمریکا برای مقابله با ایران فراتر از خلیج فارس است. در ماه مارس، پنتاگون در واکنش به حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی در این کشور که منجر به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی شد، حملات هوایی را علیه نیروهای نزدیک به ایران در سوریه انجام داد.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که حملات آمریکا ایران را مجبور کرده تا تلاش‌های خود برای هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی در منطقه را کاهش دهد. اما ایران در عوض تلاش‌های خود را برای توقیف کشتی‌ها و نفت کش‌ها در خلیج فارس، جایی که بیش از یک سوم نفت خام جهان از طریق دریا ترانزیت می‌شود، افزایش داده است.