به گزارش اکو ایران، این هفته نشست نفت و گاز ابوظبی(ادیپک) در ابوظبی برگزار می‌شود، بزرگترین کنفرانس انرژی خاورمیانه که احتمالا نسبت به آینده بازار نفت در سه ماهه پایانی سال 2023 سیگنال‌های قابل‌توجهی بدهد. قرار است در این کنفرانس سهیل المزروعی، وزیر انرژی ایالات متحده و همچنین هیثم الغیص دبیرکل اوپک سخنرانی کنند.

افزایش ظرفیت تولید امارات به 5 میلیون بشکه در روز  تا سال 2027

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده اعلام کرد به دلیل کمبود سرمایه‎‌گذاری در سالهای اخیر، صنعت جهانی نفت در حال از دست دادن ظرفیتهای خود است.

وی با رد نگرانی‌ها در مورد افزایش قیمت نفت توضیح داد قیمت نفت خام باید به اندازه کافی بالا باشد تا سرمایه گذاری های جدید را توجیه کند. مزروعی گفت: امارات ظرفیت تولید خود را تا سال 2027 به 5 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد. او گفت که از سال 2025، سهمیه های تولید اوپک پلاس بر اساس آخرین اعداد ظرفیت خواهد بود، نه ارقام قدیمی.

هند: قیمت‌های کنونی نفت بسیار بالاست

پانکاج جین، معاون وزیر نفت و گاز طبیعی هند اعلام کرد، این کشور در گفت‌وگوی مداومی که با تمامی کشورهای تولیدکننده نفت دارد به این نکته اشاره می‌کند که قیمت‌های کنونی نفت بسیار بالاست.

به گفته او کشورش با قیمتهای فعلی نفت احساس راحتی نمی‌کند. البته هند حق اوپک برای تعیین میزان تولیدش را محترم شمرده و معتقد است کاهش تولید این گروه موجب افزایش قیمت نفت شده است.

بر اساس اعلام این مقام نفتی هند افزایش قیمت‌ها موجب تخریب تقاضا شده است. دیدگاه ما این است که عبور از این قیمت‌ها را دشوار و ادامه تامین نیازهای انرژی خود را دشوار می‌دانیم.

وزیر انرژی امارات: سیاست اوپک‌پلاس درست است

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده در مصاحبه‌ای در کنفرانس ادیپک ابوظبی اعلام کرد: اوپک پلاس در حال حاضر سیاست درستی برای بازار نفت اتخاذ کرده است. وی اعلام کرد اوپک در حال تعیین‌کردن هدف قمیتی نیست و اگر سرمایه‌گذاری جدیدی در صنعت اتفاق نیافتند، قیمت نفت افزایش خواهد یافت.

نفت همچنان در مسیر 100 دلاری

در معاملات امروز نفت در بازارهای جهانی ، هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدییت که در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر رشدی 29 درصدی را تجربه کرده بود، ماه اکتبر را هم در سطوح بالای 91 دلار آغاز کرده است. تعطیلات در بسیاری از کشورهای آسیا-پاسیفیک مثل هند و چین موجب شده تا حجم معاملات دارایی‌های ریسکی نظیر کامودیتی‌ها کاهش پیدا کند. هر بشکه نفت برنت هم در معاملات امروز در نیمه بالایی کانال 92 دلاری در حال معامله است.

 

از زمانی که سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش در اواسط ژوئن تصمیم به محدودکردن عرضه گرفتند، نفت روندی صودی در پیش گرفته است. ممنوعیت صادرات بنزین از سوی روسیه و همچنین تایید رسمی کاهش ذخایر نفت خام آمریکا در کنار احتمال افزایش تقاضای جهانی عوامی دیگری بودند که موجب حرکت صعودی نفت خام و نزدیک شدن آن به کانال 100 دلاری شدند.

بازار در حالی هفته جدیدی را آغاز کرده که اسپرد WTI (فاصله قیمتی میان نزدیکترین قراردادها) نزدیک 2دلار برای هر بشکه است، موضوعی که نشان دهنده یک الگوی صعودی است. ماه گذشته این شکاف 80 سنت به ازای هر بشکه بود.

خط لوله نفت عراق از این هفته مجددا فعال خواهد شد

آلپ‌ارسلان بیرقدار، وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد، انتقال نفت از خط لوله منطقه کردستان عراق به سواحل مدیترانه ترکیه این هفته مجددا از سرگرفته می‌شود.

اوایل سال جاری و پس از آن که دادگاه داوری، آنکارا را به پرداخت حدود 1.5 میلیارد دلار غرامت به عراق به دلیل انتقال نفت از کردستان عراق بدون موافقت بغداد محکوم کرد، فعالیت این خط لوله متوقف شده بود.

پیش‌بینی سیتی‌گروپ از سقوط نفت در سال آینده به سطح 70 دلاری

گروه مالی سیتی‌گروپ در گزارش فصلی خود در خصوص بازار نفت اعلام کرد در سال آینده و با بازگشت عرضه مازاد در بازار نفت، قیمت هر بشکه نفت برنت به کانال 70 دلاری سقوط خواهد کرد. تحلیلگران این موسسه معتقدند قیمت‌های بالاتر در کوتاه‌مدت ممکن است روند نزولی در سال آینده را تشدید کنند.

کاهش تولید بیشتر اوپک‌پلاس بعید است

کلودیو دسلازی، مدیرعامل شرکت نفت انی در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ اعلام کرد، بعید به نظر می‌رسد سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش کاهش تولیدات خود را بیشتر کنند.

قیمت نفت از در یک ماه گذشته رشدی 10 درصدی داشته که دلیل اصلی ان کاهش عرضه از سوی اوپک‌پلاس بوده است. مدیرعامل انی کمبود سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی را مهمترین معضل بازار می‌داند.