به گزارش اکوایران، پارلمان بلغارستان اقدامی علیه روسیه را به تصویب رساند که براساس آن واردات نفت از روسیه از مارس 2024 متوقف خواهد شد.

به نوشته بلومبرگ، بلغارستان یکی از معدود کشورهایی بود که از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه واردات نفت خام از روسیه معاف شده بود و می‌توانست تا پایان سال 2024 از این معافیت استفاده کند. بلغارستان گفته به این دلیل که ممکن است از این معافیت برای دور زدن تحریم‌ها استفاده شود، به آن پایان خواهد داد.

پس از سال‌ها وابستگی شدید بلغارستان به انرژی روسیه، این اقدام تازه‌ترین دور از تنش‌های فزاینده میان شرکت‌های انرژی روسیه و بلغارستان است. قانون‌گذاران بلغارستانی در ماه سپتامبر نیز معافیت کشورشان از واردات نفت روسیه را سه ماه کوتاه‌تر کرده بودند.

قانون‌گذاران بلغار از ژانویه 2023 واردات تمام محصولات پالایشگاهی مشتق از نفت خام روسیه را محدود کردند، اما برای سوخت‌های کم اکتان تولید شده با نفتی که تا آن تاریخ وارد شده است، استثنا قائل شدند.

صادرات نفت خام روسیه از طریق دریا به بلغارستان در ماه آگوست و سپتامبر به شکل قابل توجهی افزایش یافت و به حدود 140 هزار بشکه در روز رسید که بیش از دو برابر میزان ثبت‌شده از ماه آوریل و می بوده است.

برای سال‌ها، بلغارستان - کشوری با روابط تاریخی و اقتصادی نزدیک با مسکو - برای تأمین گاز طبیعی خود تقریبا به طور کامل به روسیه متکی بود، تا اینکه در پی جنگ اوکراین به دلیل امتناع از برآورده کردن درخواست کرملین مبنی بر پرداخت بهای گاز به روبل، صادرات گاز نیز قطع شد.

نفت