به گزارش اکوایران، در سال جاری میلادی و برای نخستین‌بار بیش از نیمی از تولید برق آلمان به واسطه انرژی‌های تجدیدپذیر بوده است.

به نوشته بلومبرگ، سهم انرژی‌های پاک در تولید برق آلمان به 53 درصد رسیده است؛ این در حالیست که سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق بزرگترین اقتصاد اروپا در سال 2022 میلادی 44 درصد بوده است.

انرژی تجدیدپذیر

طی امسال همچنین میزان برق تولید شده از طریق توربین‌های بادی نصب‌شده در خشکی با رکورد همراه بوده و در ماه ژوئن میزان تولید الکتریسیته از طریق پنل‌های خورشیدی به بالاترین سطح خود رسید.

آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا و یکی از کشورهایی که بیشترین آسیب را از ممنوعیت صادرات گاز روسیه متحمل شد، برای جبران شکاف ایجاد شده در تولید برق به انرژی‌های تجدیدپذیر روی آورده است؛ اگرچه این کشور در زمستان گذشته استفاده از زغال سنگ را نیز افزایش داد. آلمان همچنین در اوایل سال جاری میلادی آخرین نیروگاه‌های هسته‌ای خود را از مدار تولید انرژی خارج کرد و قصد دارد تا سال 2030 سهم انرژی‌های پاک در تولید برق خود را به 80 درصد برساند.

با وجود تلاش‌های فراوان برای تغییر به سمت استفاده از انرژی‌های پاک، انرژی‌های تجدیدپذیر در اروپا - بویژه استفاده از توربین‌های بادی فراساحلی - با چالش‌هایی نظیر تأمین مالی و هزینه‌های بالای مربوط به قطعات روبه‌رو شده است. آلمان هنوز هم نیاز دارد برای گسترش بیشتر انرژی‌های تجدیدپذیر، موانع را از میان بردارد.