به گزارش خبرنگار اعزامی اکوایران به اهواز،  علیرضا دانشی صبح امروز (یکشنبه، 24 دی ماه 1402) در آیین گشایش چهاردهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت، نمایشگاه صنعت نفت را فرصتی مغتنم برای تضارب افکار، آرا و نزدیک شدن صنعت و صنعتگران، مراکز دانش بنیان و مراکز نیازمند به دانش عنوان کرد و گفت: قریب 281 مجموعه دانش‌بنیان، مجموعه‌های سازنده تجهیزات و قطعات، 27 مجموعه فنی و خدمات فنی و نزدیک به 47 مجموعه تأمین‌کننده کالا در این نمایشگاه حاضر هستند. 

وی با اشاره به بومی‌سازی 19 هزار و 500 قلم کالا در تجهیزات بالادستی گفت: در دولت سیزدهم با اراده و تصمیم درستی که در مجموعه صنعت نفت گرفته شد، مقرر شد تا برای ساخت کالاهای اساسی و حساسی که در دولت گذشته تحریم شده بود، اقدام شود و به دنبال این موضوع، هدفگذاری برای 7500 قلم تحریمی صورت گرفت که در حال حاضر قریب به 68 درصد پیشرفت در ساخت این اقلام صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب یکی از گلوگاه‌های تحریمی تجهیزات صنعت نفت را تأمین ماشین‌های دوار عنوان کرد و گفت: در این نمایشگاه از 5 قلم تجهیزات صنعت نفت رونمایی خواهد شد و 8 قرارداد ویژه هم به ارزش 8.6 هزار میلیارد تومان به امضا خواهد رسید، همچنین در طی برگزاری این نمایشگاه 9 همکاری با مراکز دانش‌بنیان و مجموعه‌های دانشگاهی از جمله دانشگاه صنعت نفت، دانشگاه شهید چمران، پارک علمی و فناوری استان خوزستان و... برقرار خواهیم کرد. 

دانشی با بیان اینکه بعد از سال‌ها در بهترین شرایط و وضعیت تولیدی بعد از تحریم‌های دوره دوم قرار داریم، تأکید کرد: این موفقیت حاصل نشده است، مگر به همت سازندگان و مراکز دانش‌بنیان و 77 پروژه حساسی که هدفگذاری شده بود که تا به امروز نزدیک به 67 پروژه به بهره‌برداری رسیده است. 

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای ساخت و راه‌اندازی دو مرکز ویژه انرژی در استان خوزستان و غرب و شرق شهر اهواز خبر داد و گفت: این مجموعه‌ها با همت سازندگان و مراکز دانش‌بنیان شکل می‌گیرد که به پایداری تولید و توسعه پایدار صنعت نفت در استان خوزستان کمک خواهد کرد. 

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب همچنین از برنامه‌ریزی برای کلنگ‌زنی مرکز ویژه ازدیاد برداشت نفت در شهر اهواز خبر داد و گفت: همچنین برای راه‌اندازی یک مجموعه ساخت تجهیزات صنعت نفت برنامه‌ریزی می‌شود و بنا داریم یک گمرک اختصاصی در رابطه با تجهیزات صنعت نفت را راه‌اندازی کنیم.

وی در پایان گفت: تلاش می‌شود تا از مجموعه نمایشگاهی در حال برگزاری برای منافع کشور استفاده حداکثری شود و بنا داریم تا صدور خدمات فنی و مهندسی را جزو لاینفک توسعه کشور قرار دهیم.