به گزارش اکوایران، غول نفتی دولتی عربستان سعودی، آرامکو انتظار دارد 31 میلیارد دلار سود به سهامدارانش و دولت عربستان بپردازد، این درحالی است که این شرکت در سه ماهه اول سال جاری به دنبال کاهش قیمت نفت و کاهش حجم فروخته شده، کاهش درآمد را گزارش کرده است.

براساس گزارشی از رویترز، دولت عربستان سعودی که به‌طور مستقیم بیش از 82 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد به شدت به درآمدهای آن وابسته است که شامل حق امتیاز و مالیات نیز می‌شود. پادشاهی عربستان، بزرگترین صادرکننده نفت جهان، درحال هزینه کرد میلیاردها دلار برای تنوع بخشیدن به اقتصاد کشور از نفت است.

شرکت آرامکو در بازه زمانی سه ماهه منتهی به 31 مارس درآمد خود را با 14 درصد کاهش 27.3 میلیارد دلار اعلام کرده است که هماهنگ با پیش بینی تحلیلگران بوده است. این شرکت سود سهام پایه را در سه ماهه اول سال جاری 20.3 میلیارد دلار اعلام کرده است که به‌طور کامل با سود سه ماهه اول پوشش داده می‌شود و سود سهام مرتبط با عملکرد 10.8 میلیارددلاری که در سه ماهه دوم پرداخت می‌شود.

آرامکو سال گذشته یک سود تقسیمی مبتنی بر عملکرد را براساس رکورد سود برای سال 2022 و سود سال 2023 معرفی کرد و در آن زمان گفت که به 50 تا 70 درصد جریان نقدی آزاد میرسد. این شرکت اعلام کرد که انتظار دارد کل سود سهام در سال 2024 حدود 124.3 میلیارد دلار اعلام شود که 43 میلیارد دلار آن سود سهام مرتبط با عملکرد است.

اوپک پلاس از اواخر سال 2022 در بحبوحه افزایش تولید ایالات متحده و سایر تولیدکنندگان غیرعضو و نگرانی‌ها از بابت تقاضا درحالی که اقتصادهای بزرگ با نرخ بهره بالا دست و پنجه نرم می‌کنند، تولید را کاهش داده است. صندوق بین المللی پول پیش بینی می‌کند که نفت خام برنت تاکنون در سال 2024 بطور متوسط حدود 83.5 دلار بوده است درحالی که عربستان برای متعادل کردن بودجه خود در سال 2024 به نفت 96 دلاری نیاز دارد.

با پیش بینی کسری بودجه 21 میلیارد دلاری در سال جاری، پادشاهی ممکن است بخش‌های از چندین پروژه بزرگ خود را به تعویق بیندازد. این پادشاهی همچنین می‌تواند تا حدود 37 میلیارد دلار را تامین مالی کند درحالی که این میزان ابتدای سال 23 میلیارد دلار برآورده شده بود. دولت عربستان سعودی اواخر ژانویه به آرامکو دستور داد برنامه توسعه خود را برای افزایش ظرفیت به 13 میلیون بشکه در روز کنار بگذارد و به هدف قبلی 12 میلیون بشکه در روز بازگردد. افراد آشنا به موضوع به رویترز گفته‌اند عربستان سعودی آماده فروش سهام بیشتری از غول انرژی آرامکو است و سیتی گروپ، گلدمن ساکس و اچ‌اس‌بی‌سی را برای فروش آماده کرده است.