به گزارش اکوایران، بازارهای نفت در سطح جهان آماده چالش‌های جدی برای سال 2024 هستند و یورونیوز در گزارشی به بررسی چشم‌انداز یکی از مهم‌ترین کالاهای جهان یعنی نفت پرداخته است.

به نوشته یورونیوز، رکود قریب‌الوقوع، آهسته شدن رشد اقتصادهای بزرگ جهان،‌ کاهش تقاضای نفت از سوی چین و تولید کمتر نفت،‌ از ویژگی‌های اصلی بازارهای نفت در سال 2024 هستند.

مروری بر عملکرد نفت خام در سال 2023

بازارهای نفت خام در سال 2023 با ویژگی‌های خاصی همراه شدند. مهم‌ترین ویژگی مربوط به تمدید کاهش تولید توسط گروه اوپک پلاس (سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش) بود که همگی در مجموع 40 درصد از عرضه نفت خام در جهان را بر عهده دارند.

در آوریل 2023، این گروه از پایین آمدن بیشتر عرضه نفت خبر داد که شامل کاهش تولید روزانه به میزان 1/65 میلیون بشکه بود. پیش‌تر و در اکتبر 2022، اعضای این گروه نسبت به کاهش تولید 2 میلیون بشکه در روز به توافق رسیده بودند. این کاهش‌ها در مجموع حدود 3 درصد از تقاضای جهانی نفت را شامل می‌شدند. واکنش بازارها نسبت به این اقدام مثبت بود و قیمت نفت با افزایش همراه شد.

این روند در ژوئن 2023 یعنی زمانی که عربستان سعودی - رهبر اوپک پلاس و یکی از سه تولیدکننده بزرگ نفت در جهان -‌ تصمیم گرفت به شکل داوطلبانه یک میلیون بشکه نفت در روز از تولید خود بکاهد، سرعت گرفت. هدف عربستان از این اقدام،‌ حمایت از ثبات و توازن بازارهای نفت اعلام شد.

قیمت نفت در سال جاری میلادی در اوج خود به 97 دلار به ازای هر بشکه افزایش یافت که 25 درصد بالاتر از قیمت‌ها در ژوئن 2023 بود. اخیرا نیز در ماه نوامبر، اوپک پلاس با تمدید کاهش عرضه در سه‌ماهه نخست سال 2024 موافقت کرد.

علاوه بر کاهش عرضه، مشکل به وجود آمده در بازیابی اقتصاد چین مانعی برای افزایش بیشتر قیمت نفت بوده است. کشورهای اروپایی هم با افت سرعت رشد اقتصادی مواجه شده‌اند و در این میان تقاضای نفت در آلمان طی سال 2023 با کاهش 90 هزار بشکه در روز همراه شد. همچنین فعالیت کارخانه‌ای آمریکا برای 13 ماه متوالی کاهش یافت. در این میان، جنگ در خاورمیانه اثر کمی بر قیمت‌ نفت داشته است.

چشم‌انداز قیمت نفت در سال 2024

انتظار می‌رود در سال آینده میلادی ذخایر نفت به دلیل کاهش فعالیت‌های اقتصادی و همچنین رشد تولید در آمریکا که اخیرا به رکورد 13/24 میلیون بشکه در روز رسید، به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند. به علاوه، کشورهایی از قبیل برزیل، گویان، نروژ و کانادا بازارها را با عرضه کافی نفت همراه خواهند کرد.‌

این موضوع همچنین به این سوال پاسخ می‌دهد که آیا قیمت نفت در سال آتی میلادی به 100 دلار به ازای هر بشکه خواهد رسید یا خیر. باید گفت که بدون تنش‌های ژئوپولیتیکی، احتمال این اتفاق تقریبا صفر است.

آژانس بین‌المللی انرژی معتقد است تقاضای نفت در سال 2024 افزایش می‌یابد و مصرف آن در جهان تا 1/1 میلیون بشکه در هر روز بیشتر می‌شود. این آژانس همچنین گفته است کشورهای غیر اوپک 1/2 میلیون بشکه در روز به عرضه جهانی کمک خواهند کرد. چشم‌انداز 2024 اوپک کمی متفاوت‌تر از دیدگاه آژانس بین‌المللی انرژی است و این سازمان رشد مصرف 2/25 میلیون بشکه در روز را پیش‌بینی می‌کند.

از نظر قیمت، بررسی‌های فنی نشان می‌دهد در صورتی که رکود جهانی رقم بخورد، به نظر می‌رسد که یک سطح حمایتی 65 دلاری برای نفت وست تگزاس اینترمدیت و حدود 60 دلاری برای نفت خام برنت به وجود آید.

با در نظر گرفتن کاهش سرعت رشد اقتصاد جهانی، شرکت خدمات مالی و بانکداری گلدمن ساکس پیش‌بینی قیمتی خود را کاهش و اعلام کرده نفت برنت به طور متوسط 80 تا 81 دلار قیمت‌گذاری خواهد شد. این پیش‌بینی به برآورد آژانس بین‌المللی انرژی نزدیک است که اعلام کرده قیمت نفت برنت در سال 2024 میلادی 82/57 دلار خواهد بود.

پیش‌بینی قیمت نفت توسط موسسه مالی بارکلیز بالاتر از سایر موسسات بوده و در سطح 93 دلار قرار گرفته است، در حالیکه شرکت اس‌اندپی گلوبال قیمت 85 دلاری برای هر بشکه نفت را پیش‌بینی کرده است.

تأثیر وضعیت اقتصاد جهانی بر قیمت نفت در سال 2024

مهمترین روندی که باید دنبال کرد تا درک بهتری از چشم‌انداز قیمت نفت در سال 2024 داشت، وضعیت اقتصاد جهانی است زیرا تقاضای نفت رابطه مستقیمی با فعالیت اقتصادی دارد.

زمانی که اوپک پلاس تولید خود را کاهش داد، این تصمیم به دلیل وجود نفت بیشتر در بازارها نبود، بلکه به این دلیل بود که این گروه به شکل عاقلانه‌ای کندی قریب الوقوع اقتصاد جهانی را پیش‌بینی کرده بود.

با ورود به سال 2024، شاخص‌های اقتصاد جهانی چندان قوی به نظر نمی‌رسند و احتمال رکود، علی‌رغم فراهم بودن شرایط برای فرود نرم اقتصادی، همچنان بالاست. در نتیجه قیمت نفت در سال 2024 پتانسیل نزولی بیشتری نسبت به روند صعودی دارد.