به گزارش اکوایران، قیمت نفت پس از کاهش طی سه روز متوالی به ثبات رسیده است زیرا عربستان سعودی بر این موضوع تأکید کرد که کاهش‌های اخیر توسط اوپک پلاس به طور کامل اجرا خواهد شد و می‌تواند تمدید شود.

به نوشته بلومبرگ، این اظهارنظر عربستان برای مقابله با شک و تردیدها پیرامون اثربخشی کاهش عرضه از سوی اوپک پلاس بوده است. پس از کاهش بیش از 6 درصدی قیمت نفت برنت، قیمت آن در سطح بالاتر از 78 دلار به ازای هر بشکه باقی مانده،‌ در حالیکه نفت وست تگزاس اینترمدیت بیش از 73 دلار قیمت‌گذاری شده است.

وزیر انرژی عربستان سعودی به بلومبرگ اعلام کرده کاهش‌های اخیر در عرضه نفت می‌تواند به شکل موثری، افزایش ذخیره مورد انتظار در سه‌ماهه نخست 2024 را برطرف کند و اگر نیاز باشد، این سیاست در ماه‌های بعدتر سال آینده میلادی نیز ادامه خواهد داشت.

از زمان برگزاری جلسه هفته گذشته اوپک و متحدانش،‌ قیمت نفت خام با کاهش همراه شده است زیرا معامله‌گران نسبت به این موضوع که کاهش داوطلبانه عرضه نفت چگونه می‌تواند به شکل کامل اجرایی شود، متقاعد نشده‌اند.

از سوی دیگر، تحلیل‌گران تولید اضافی اعضای اوپک را برجسته کرده‌اند و گفته‌اند معامله‌گران باید تأثیر کاهش عرضه را احساس کنند. جلسه اوپک با چندین روز تأخیر انجام شد که دلیل آن اختلافات درباره سهمیه اختصاص داده ‌شده برای هر کشور برای تولید نفت بود.

ویشنو واراتان، رئیس بخش اقتصاد و استراتژی آسیا در بانک میزوهو، نسبت به تعهد اعضای اوپک برای کاهش عرضه، ابراز نگرانی کرده است. او همچنین گفته که پس از جلسه آخر اوپک، عواملی مانند افزایش عرضه از سوی کشورهای غیر اوپک،‌ کاهش ریسک تنش‎های ژئوپولیتیکی و الگوهای تقاضای رو به تغییر،‌ در حال پررنگ‌تر شدن هستند.

نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت اکنون یک الگوی نزولی دارند که نشان می‌دهد قیمت فعلی برای تحویل فوری کمتر از قیمت تحویل در تاریخ بعدی است. این نشان‌دهنده دیدگاه کمتر خوش‌بینانه از شرایط کوتاه‌مدت بازار نفت است.

در همین حال، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه طی روزهای آینده به امارات متحده عربی و عربستان سعودی سفر خواهد کرد. مسکو یکی از اعضای مهمه اوپک پلاس محسوب می‌شود.